Nieuw Amsterdams Peil

Veerkracht in muziek

do 14 februari 2013 / 20:15 tot +/- 22:00 / Grote Zaal
Lars Wouter

Twee monumenten van menselijke veerkracht

Voorafgaand aan dit concert is in de Kleine Zaal een bijeenkomst van de cursus Quickstart hedendaagse muziek door muziekpublicist Thea Derks. De cursus bestaat uit 5 lessen mét concert over muziek na 1900. > meer informatie

Inleiding door Michel Khalifa / 19.15 uur

De Franse componist Olivier Messiaen werd in 1940 krijgsgevangene in het Duitse Kamp Görlitz. Medegevangenen inspireerden hem tot een van de meest aangrijpende muzikale oorlogsdocumenten: Quatuor pour la fin du temps. Ook de Hongaar György Ligeti zocht na een emotioneel vacuüm een uitweg in zijn muziek. In het Hoorntrio herdefinieerde hij zichzelf met jazz- en volksmuziekinvloeden.

Messiaens Quatuor pour la fin du temps werd voor het eerst gespeeld in de oorlogswinter van 1941 voor vijfduizend krijgsgevangenen van Kamp Görlitz. Op een oude viool, een aftandse klarinet, een ongestemde piano en een cello met drie snaren werd dit ruim een uur durende kwartet in de vrieskou ten gehore gebracht. Messiaen – die zelf de piano speelde – zei later in een interview dat hij nooit met zoveel aandacht en begrip was beluisterd als op die wintermiddag.

Nieuw Amsterdams Peil, het kamermuziekensemble rond violiste Heleen Hulst en pianist Gerard Bouwhuis, brengt met dit werk en het Hoorntrio van György Ligeti twee monumenten van menselijke veerkracht bijeen.
 
I.s.m. Radio 4

 

 

Programma

Olivier Messiaen Quatuor pour la fin du temps
Claude Vivier Pièce pour clarinette et violon
György Ligeti Hoorntrio

Uitvoerenden

Lars Wouters van den Oudenweijer klarinet
Ron Schaaper hoorn
Heleen Hulst viool
Mick Stirling cello
Gerard Bouwhuis piano

  • Ga je mee?Ga je mee?
  • Vooraf eten?Vooraf eten?

Prijzen

(Prijzen incl. pauzedrankje)

€ 24,00
Normaal
€ 19,00
CJP
€ 19,00
Stadspas
€ 10,00
Early Bird (13-30 jaar)
geweest
Zet op mijn wensenlijstje

Tags