Interview Bob Witman
Fotografie Merlijn Doomernik

De piano is altijd mijn instrument gebleven

De Amsterdammer Tom Trago (1983) is een van die succesvolle Nederlandse dj’s/ producers die de hele wereld over vliegt om een set te draaien. Elektronische muziek, house en techno; dansmuziek in de breedste zin van het woord.

Trago houdt van veel soorten muziek. “Jazz, house, techno, dub en UK bass. Maar ook muziek van Flying Lotus of Steve Reich en Philip Glass.” Zijn liefde voor muziek is heel klassiek begonnen. “Ik had pianoles vanaf mijn vijfde.” Thuis was er vooral klassiek en wereldmuziek. “De pianolessen die ik volgde werden op een gegeven moment te saai. Veel etudes en weinig ruimte voor improvisatie.” Toen hij elf was, haakte hij af. “Maar de piano is wel altijd mijn instrument gebleven.” Later zou hij zijn liefde voor jazz op de piano botvieren.

Hij is een van de belangrijke artiesten op het label Rush Hour, een succesvol onafhankelijk Nederlands label waarop veel elektronische muziek verschijnt. “Elektronische muziek is relatief nieuw. Wat me er in aanspreekt, is dat er nog zoveel te ontdekken valt.”

Trago werkte in maart 2012 mee aan het warm-up concert voor het World Minimal Music Festival 2013. Hij sampelde en mixte onder meer live op het podium de muziek die de ensembles tijdens hun concert op het podium speelden. Het World Minimal Music Festival wil een brug slaan tussen mensen van Trago’s generatie en de generatie ervoor, uit de tijd dat minimal music ontstond. “Het verschil zit vooral in de muziekbeleving”, zegt hij. “Voor mijn generatie is stil op een stoel zitten naar muziek luisteren niet zo’n natuurlijke manier van muziek consumeren.” Maar in de muziek zelf ziet hij wel een ontwikkeling waarbij hedendaagse dansmuziek dichter bij het repertoire van het Muziekgebouw komt.

“In gecomponeerde minimal music gaat het om beleving, om uitgesponnen stukken, geen dingetjes die in drie minuten met een geheid akkoordenschema van A naar B gaan. Ik zie zeker overeenkomsten met hedendaagse dansmuziek.”

Het verschil met wat Tom Trago in het uitgaanscircuit draait, is dat daar altijd een beat of puls in thuishoort. “Ze komen toch vooral om te dansen.” Hoewel. Laatst stond hij in een Berlijnse club met meer dan duizend mensen vrijwel stil te luisteren naar een stuk elektronische minimal van Moritz von Oswald & Carl Craig. Een stuk van meer dan een uur.

In elektronische muziek valt nog zoveel te ontdekken

Wat hij prettig vindt aan de muziek van componisten als John Cage en Steve Reich, is dat het ook iets aan je eigen invulling overlaat. “In de pop ligt vaak alles vast, met een duidelijk begin, midden en eind. Ook leuk, maar het kan anders.”

Hij is begin 2012 in de studio geweest met een groep muzikanten om zijn derde album op te nemen. “Niks gesampled, alles is ingespeeld.” Zijn album komt dit jaar uit. Ondertussen bereidt hij zich voor op een tournee door de VS en Japan. “Ik ben veel onderweg ja. Of ik wel genoeg andere muziek kan horen? Juist dankzij mijn werk. Ik kom op plaatsen waar ik de meest inspirerende, voor mij nieuwe muziek hoor.”

 

Concerten in deze serie (7)