Hawar Tawfiq (foto Evelien Gudden)

Openbare repetitie

Bosch Requiem 2021 Hawar Tawfiq
do 4 nov 2021 16:30 - 18:00
do 4 nov 2021
16:30 - 18:00
  • do 4 nov 2021
    16:30 - 18:00
    Excl. pauzedrankje
    Grote Zaal

Programma

16.30-16.40 uur / Grote Zaal
Korte introductie met componist Hawar Tawfiq door Thea Derks 

16.40 – 18.00 uur / Grote Zaal
Openbare repetitie van een deel uit Requiem des Fleurs et des Nuages, het nieuwe werk van Hawar Tawfiq

Uitvoerenden

philharmonie zuidnederland 
Ed Spanjaard dirigent
Thomas Oliemans bariton

Openbare repetitie voor het nieuwe werk Requiem des Fleurs et des Nuages van de Nederlandse componist Hawar Tawfiq. Requiem des Fleurs et des Nuages is een opdracht van het Muziekgebouw met steun van Ammodo en November Music. 

Met zijn Requiem des Fleurs et des Nuages voor bariton en symfonieorkest schildert Tawfiq een intieme lofzang aan het leven. ‘De meeste requiems zijn zwaarmoedig en dramatisch,’ zegt Hawar Tawfiq, ‘omdat de dood als iets zwaars wordt voorgesteld. Maar wie zegt dat het zo moet?’ In de Koerdische en Nederlandse poëzie vond Tawfiq volop troostende woorden voor zijn requiem. Dichtregels van Bachtyar Ali, Hans Andreus en Anton van Wilderode waarin wijze, universele woorden over leven en dood aaneen worden geregen. Die spirituele diepte is sterk aanwezig in Hawar Tawfiqs mystieke muziek waarin hij bruggen slaat tussen de Koerdische traditie en de westerse avant-garde.

Wereldpremière om 20.15 uur
Het opdrachtwerk Requiem des Fleurs et des Nuages beleeft diezelfde avond nog (donderdag 4 november om 20.15 uur) zijn wereldpremière, tijdens het concert door philharmonie zuidnederland onder leiding van Ed Spanjaard.

Interviews met Hawar Tawfiq in de Volkskrant, NRC en Klassiek van nu

foto: Els Zweerink
Muziekjournalist Guido van Oorschot sprak voor de Volkskrant met Hawar Tawfiq over zijn jeugd, komst naar Nederland en carrière als componist. 'Vier premières in twee maanden: het is oogsttijd voor de Nederlandse componist Hawar Tawfiq (38). Zijn pad van een schuilkelder in Irak naar het Concertgebouw in Amsterdam ging niet over rozen.'

Artikel Guido van Oorschot (Volkskrant)

Bekijk hier de andere 2 artikelen:

Artikel Joost Galema (NRC)

Artikel Thea Derks (Klassiek van nu)