Collegium Vocale Gent (foto Eric de Mildt)

Madrigalen in Arcadia

Collegium Vocale Gent + college Jan Van den Bossche
zo 19 mei 2024 20:15 - 21:30
zo 19 mei 2024
20:15 - 21:30
  • zo 19 mei 2024
    20:15 - 21:30
    Excl. drankje
    Grote Zaal

Programma

19.00 uur / College oude muziek door Jan Van den Bossche

20.15 uur / Hoofdprogramma
INTRODUCTIE
Salomone Rossi Sinfonia a 5
Giovanni Gastoldi Concerto de Pastori

SCHEIDING
Salomone Rossi Sinfonia grave a5
Salomone Rossi Udite, lagrimosi spirti
Luca Marenzio Stillo lanima in Pianto
Salomone Rossi Sinfonia quinta
Claudio Monteverdi Ah, dolente partita

INTIMITEIT
Salomone Rossi Gagliarda a5 detta Narciso
Salomone Rossi Corrente Seconda
Salomone Rossi Brando primo
Sigismondo d'India Dialogo della Rosa
Salomone Rossi Sinfonia Undecima (Echo)
Luca Marenzio Deh Tirsi mio gentil
Claudio Monteverdi Dolcemente dormiva
Luca Marenzio Al lume delle stelle

DOOD
Salomone Rossi Sinfonia Seconda
Giaches de Wert Tirsi morir volea
Salomone Rossi Tirsi mio, caro Tirsi
Luca Marenzio Nel dolce seno
Luca Marenzio/Giovanni Bassano Tirsi morir volea (arr. Peter Philips)

HERENIGING VAN GELIEFDEN
Claudio Monteverdi Tirsi e Clori

Uitvoerenden

Collegium Vocale Gent
Philippe Herreweghe
dirigent

Nieuw hemels verhaal rond twee geliefden

Collegium Vocale Gent en dirigent Philippe Herreweghe openen de wereld naar Arcadië, een heidens Hof van Eden waar herders en herderinnen zich overgeven aan de natuur, zang en de liefde. Op originele wijze voegen Herreweghe en zijn zangers liederen van Monteverdi en zijn tijdgenoten samen tot een dramatisch verhaal rond de geliefden Tirsi en Clori, afgewisseld met instrumentale intermezzo’s. Een verhaal langs krachtige thema’s als verlangen, nabijheid, scheiding, dood en hereniging met als slot een wervelende danssuite.

Collegium Vocale Gent en oprichter Philippe Herreweghe zijn een begrip als het gaat om de historische uitvoeringspraktijk van cantates van Bach, maar ook van vroege Italiaanse muziek van componisten als Monteverdi en Gesualdo. Met talloze optredens en opnamen heeft het ensemble zich bewezen als autoriteit in dit repertoire en als begaafde sfeermaker. Je kan het gerust aan hen overlaten om deze 400 jaar oude madrigaalmuziek naar het hier en nu te halen.

19.00 uur / College oude muziek door Jan Van den Bossche
Madrigalen, madrigalisten en madrigalismen
Dit college gaat dieper in op de geschiedenis, de opkomst én de ondergang van het Italiaanse madrigaal. Met zijn perfecte huwelijk tussen polyfonie en dichtkunst, tussen uitgebalanceerde vorm en grote zeggingskracht, is het madrigaal het onbetwist zenit van de muziek van de renaissance. Het was het meest geliefde, wereldlijke genre in de 16e en de vroege 17e eeuw. Het werd niet alleen beoefend door Italianen, ook de componisten van boven de Alpen zoals Di Lasso en Willaert schreven talrijke madrigalen die nu tot de beste in het genre gerekend worden. En zelfs de vroegbarokke Duitser Heinrich Schütz legde zijn meesterproef in Venetië af met een bundel Italiaanse madrigalen. Met Claudio Monteverdi kent het madrigaal een laatste hoogtepunt. Hij liet met zijn laatste, meesterlijke madrigalen een nieuwe geluid horen en luidde een nieuwe tijd in.