Hello Stockhausen!

Early electronic works
vr 17 mrt 2017 20:30 - 22:00
vr 17 mrt 2017
20:30 - 22:00
  • vr 17 mrt 2017
    20:30 - 22:00
    Grote Zaal

Programma

19.30 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding 
Eelco Couvreur, hoofdredacteur van magazine DJBroadcast, interviewt klankregisseur Juan Verdaguer over Stockhausens vroege elektronische muziek.

20.30 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Karlheinz Stockhausen 
Gesang der Jünglinge 
Karlheinz Stockhausen Telemusik
Karlheinz Stockhausen Kontakte

Koen Nutters (Nearly Not There Records) draait voor en na het concert zijn favoriete muziek

Uitvoerenden

Ellen Corver piano
Wim Vos slagwerk
Juan Verdaguer klankregie

Karlheinz Stockhausen (1928-2007) was een van de meest invloedrijke naoorlogse componisten. Zijn experimenten uit de jaren 50 en begin jaren 60 met magnetische band, primitieve elektronica en omgevingsgeluid hebben een nauwelijks te overschatten invloed gehad op muziekvernieuwers. Zoals die van de jaren 60 (Silver Apples), zeventig (Kraftwerk) en 80 (Detroit techno). Zonder Stockhausen had de elektronische muziek van nu anders geklonken.

Stockhausens erfenis ligt als een onzichtbaar raster over het muzikale landschap van de vroege 21e eeuw. Hij kwam uit Keulen, waar ook de West Deutsche Rundfunk kantoor hield. Daar ontving hij verschillende generaties studenten, waaronder Irmin Schmidt en Holger Czukay die in 1968 de groep Can begonnen. Ook Kraftwerk was niet ongevoelig voor de elektronische experimenten die het culturele klimaat in Keulen kleurden. Geïnspireerd door Stockhausen begonnen ze elektronische popmuziek te maken. Dat sloeg over op onder meer Afrika Bambaata in New York en Juan Atkins in Detroit.

Voor en na het concert draait Koen Nutters (Nearly Not There Records) zijn favoriete muziek.

Zonder Stockhausen zou elektronische muziek anders hebben geklonken