Anne Sofie von Otter (foto Mats Bäcker)

Anne Sofie von Otter + Pekka Kuusisto + Bengt Forsberg

Von Otter zingt Shakespeare
wo 27 mrt 2019 20:15 - 22:05
wo 27 mrt 2019
20:15 - 22:05
  • wo 27 mrt 2019
    20:15 - 22:05
    Pauze 21:00
    Grote Zaal

Programma

19.30 uur / Grote Zaal / Voorprogramma
Werken van Richard Strauss door Leonie van Rheden (mezzosopraan) en Heleen Vegter (piano)

20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Ralph Vaughan Williams
Orpheus with his lute
Joseph Haydn She never told her love
Franz Schubert An Silvia
Michael Tippett Drie liederen uit The Tempest Suite
Erich Korngold Suite voor viool en piano ‘Much Ado About Nothing’
Erich Korngold Under the Greenwood Tree (uit Four Shakespeare Songs)
Erich Korngold Come away, Death / Adieu Good man devil / Hey, Robin (uit Songs of the Clown)
Jean Sibelius Kom nu hit, död / Hållilå, uti storm och regn (uit Twelfth Night op. 60)
Jean Sibelius Scène de danse op. 116 nr. 1 voor viool en piano
Jean Sibelius Auf der Heide op. 115 nr. 1 voor viool en piano
Jean Sibelius Mazurka op. 81 nr. 1 voor viool en piano
Tor Aulin Idyll / Humoresk / Vaggvisa (uit Watercolours voor viool en piano)
Anoniem Willow Song
Rufus Wainwright When Most I Wink (Sonnet 43) / A Woman´s Face (Sonnet 20)
Benjamin Britten Welcome wanderer (uit A Midsummer Night´s Dream)
Benjamin Britten Fancie

Uitvoerenden

Anne Sofie von Otter mezzosopraan
Pekka Kuusisto viool
Bengt Forsberg piano

Bij recitals van de fameuze Zweedse mezzosopraan Anne Sofie von Otter gebeurt altijd iets bijzonders. Met haar vaste pianist Bengt Forsberg breekt ze een lans voor prachtig, onbekend repertoire. Deze keer mogen componisten Jean Sibelius en Erich Korngold op haar buitengewone vertolkingskunst rekenen. Ook neemt ze de onconventionele Finse violist Pekka Kuusisto mee voor instrumentale miniaturen van Tor Aulin. Kuusisto is bovendien te horen in enkele kleine vioolstukken van Sibelius, een traktatie op zich.

Anne Sofie von Otter mag met recht de grande dame van de liedkunst genoemd worden. Ze maakte furore in de internationale operawereld, maar heeft haar grote liefde voor poëzie en het liedrecital altijd een plek in haar leven gegeven. Nu ze nog zelden in opera’s verschijnt, brengt de liedkunst haar jaarlijks naar de internationale podia. Haar repertoirekeuze is immer eigenzinnig, kwalitatief hoogstaand en vanuit het hart gemaakt. Dat maakt haar recitals – ze was vaker te gast in het Muziekgebouw – altijd een gebeurtenis om naar uit te zien.

Bij Von Otter gebeurt altijd iets bijzonders