Dudok Quartet (foto: Marco Borggreve)

Vroege Beethoven

Dudok Quartet
vroegboekkorting geldig

Het laatste van Beethovens zes strijkkwartetten opus 18 doet het meest denken aan Haydn. Het gaat Beethoven veel meer om slimmigheden en verrassingen dan melodie en schoonheid. Binnen de klassieke vormen zoekt hij op Haydneske wijze naar plotselinge onderbrekingen, ritmische elegantie en stemmingswisselingen.

Het stuk Oraison van Olivier Messiaen heeft een interessante geschiedenis. Messiaen schreef het ooit voor zes 'ondes-martenots'. Dit elektronische instrument wordt beschouwd als een voorloper van de synthesizer. Later bewerkte hij het stuk voor piano en cello (het deel Louange à l’Éternité de Jésus uit Quatuor pour la fin du temps). Het Dudok Quartet brengt deze twee versies samen in een bewerking van hun cellist David Faber: de glijdende klanken van de ondes-martenot, maar op akoestische instrumenten zoals in Quatuor pour la fin du temps.

Een subtiele verwijzing naar het 250e geboortejaar van Ludwig van Beethoven: zes ochtenden de dag starten met een van zijn zes vroege strijkkwartetten. Helderheid, spanning, humor en elegantie: dit is niet de complexe, dwarse Beethoven, zoals hij later vaak zal worden gezien, maar een jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartetoeuvre.

Jonge Beethoven vol ambitie

Programma

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet op. 18 nr. 6
Olivier Messiaen Oraison (bew. David Faber)

Uitvoerenden

Dudok Quartet:
Judith van Driel
viool
Marleen Wester viool
Marie-Louise de Jong altviool
David Faber cello

Dudok Quartet speelt Beethoven
Dudok Quartet (foto: Marco Borggreve)
Cookies op muziekgebouw.nl
Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Als u verder gaat op onze website, gaan we ervan uit dat u dat goed vindt.
Meer informatie leest u in onze privacyverklaring