Le jeune noir à l’epée (foto Fabien Coste)

Le jeune noir à l'épée

Abd Al Malik
wo 12 jun 2019 20:30 - 21:45
wo 12 jun 2019
20:30 - 21:45
  • wo 12 jun 2019
    20:30 - 21:45
    Grote Zaal

Programma

19.45 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding

20.30 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma


Na afloop Meet the Artist met Abd Al Malik op grandcafé 4'33

Uitvoerenden

Abd Al Malik concept, uitvoering
Salia Sanou choreografie

Een jongen uit de banlieue verlaat de gevangenis en doet zijn verhaal. Over zijn strijd om te ontsnappen aan het straatleven en de haat. Over het politiegeweld en het leven in voorsteden met goedkope huurwoningen. De Franse schrijver en rapper Abd Al Malik liet zich voor dit verhaal inspireren door de poëzie van Charles Baudelaire en het denken van de Martinikaanse filosoof Édouard Glissant over diversiteit en globalisering.

Na het succesvolle L’art et la révolte, op teksten van Albert Camus, vroeg het Parijse Musée d’Orsay hem voor een theatraal concert bij een expositie over het zwarte model in de kunstgeschiedenis. Dat leidde tot een ‘ritmische rebellie’ over identiteit in tijden van globalisering – voorgedragen, gerapt, geslamd en gezongen op zwarte muziek, witte muziek, en alles daar tussenin. De titel van de voorstelling verwijst naar een negentiende-eeuws schilderij uit de Orsay-collectie: ‘Jonge zwarte met zwaard’.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

A boy from the banlieue is released from prison and tells his story about struggling to escape from street life and hatred, and about police violence and life in suburbs with cheap rental housing. The French writer and rapper Abd Al Malik has been inspired by Charles Baudelaire’s poetry and Martiniquan philosopher Édouard Glissant’s thinking about diversity and globalisation.

After his successful L’art et la révolte, on texts by Albert Camus, Musée d’Orsay invited him to create a theatrical concert alongside an exhibition on black models in art history. This led to a ‘rhythmic rebellion’ about identity in the age of globalisation – recited, rapped, slammed and sung to black music, white music, and everything in between. The performance title is a reference to a nineteenth-century painting from the Orsay collection, ‘Young black with sword’.

Ritmische rebellie van Franse schrijver en rapper