Jan Michiels
za 3 apr 2021 20:15 - 22:00

Een alternatieve paaswake

Jan Michiels
za 3 apr 2021
20:15 - 22:00
  • za 3 apr 2021
    20:15 - 22:00
    Grote Zaal

Programma

Joseph Haydn Introduzione uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Eine Blume für Nuria (sich öffnend)
Joseph Haydn Sonata I uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Leoš Janáček Predtucha uit Sonáta 1.X.1905
Joseph Haydn Sonata II uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Doppel Consolation, für Janka Szendrei und mich selbst
Joseph Haydn Sonata III uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Blumen die Menschen uit Die Sprüche des Pëter Bornemisza
Joseph Haydn Sonata IV uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Les adieux uit Játékok deel 6
Joseph Haydn Sonata V uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Luigi Nono …sofferte onde serene…
György Kurtág Eine Blume für Nuria (dieselbe, sich schliessend)
Joseph Haydn Sonata VI uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Leoš Janáček Smrt uit Sonáta 1.X.1905
Joseph Haydn Sonata VII uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Joseph Haydn Il Terremoto uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Uitvoerenden

Jan Michiels piano

Emotioneel geweld en breekbare glasklanken

Het lijdensverhaal in indrukwekkende klassieke en moderne pianoklanken. Als het om programma’s gaat waarbij de som meer is dan de delen, is de Belgische pianist Jan Michiels een grootmeester. Van Haydns verstilde Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze duik je in de schrijnende miniaturen van György Kurtág om vervolgens bij de kladden gegrepen te worden door Janáčeks Sonata 1.X.1905, die klinkt als een modern lijdensverhaal. In dit emotionele geweld zijn de breekbare glasklanken van Luigi Nono een even vreemd als welkom rustpunt.

Weinig werken zijn na de Matthäus Passion van Bach meer verbonden met Pasen dan Haydns Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze. De versie voor solopiano maakte hij niet zelf, maar hij was er wel gelukkig mee. Aangevuld met Janáčeks protest tegen de brute dood van een arbeider tijdens een demonstratie op 1 oktober 1905 en de wonderlijke en poëtische werelden van Kurtág en Nono, vormt dit recital van de eigenzinnige Jan Michiels een perfecte alternatieve ‘paaswake’.

 

4'33 grand café

Voorafgaand aan het concert
dineren met uitzicht op het IJ

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen