Felix Kieser (foto Julia Wesely)

Flow My Tears

Amsterdam Sinfonietta + Felix Klieser + Ilker Arcayürek
wo 3 mrt 2021 20:15 - 22:00
wo 3 mrt 2021
20:15 - 22:00
  • wo 3 mrt 2021
    20:15 - 22:00
    Geannuleerd

Programma

Gustav Holst Vier liederen voor tenor en viool
Benjamin Britten Lachrymae voor altviool en strijkers
Dimitri Sjostakovitsj Kammersinfonie 110a (arr. Rudolf Barshai)
John Dowland Lachrimae Flow My Tears, voor strijkorkest
Benjamin Britten Serenade voor tenor, hoorn en strijkers

19.15 uur / Inleiding

Uitvoerenden

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Felix Klieser hoorn
Ilker Arcayürek tenor

Muziek van Dowland, Britten, Holst en Sjostakovitsj

In zijn Lachrimae reflecteert de Engelse componist Benjamin Britten op het lied If my complaints could passion move van renaissancecomponist John Dowland. De treurzangen behouden het weemoedige, spookachtige karakter van Dowland. Hoornist Felix Klieser en tenor Ilker Arcayürek zijn te horen in Brittens Serenade voor tenor, hoorn en strijkers. De Duitse hoornist, die zonder armen is geboren, leerde als kind al snel de kleppen van de hoorn met zijn tenen te bedienen. In deze meesterlijke bloemlezing van Engelse verzen wordt de nacht bezongen: duister, eng, stil en hoopgevend.

De beroemde aria Flow My Tears van Dowland is te horen in een versie voor strijkorkest. Een groot contrast met de melancholische sfeer van Flow My Tears is de Kammersinfonie 110a van Sjostakovitsj. Depressief en opgejaagd schreef Sjostakovitsj een requiem voor zichzelf, intiem en zeer aangrijpend. De liederen voor tenor en viool van Holst zijn gecomponeerd op middeleeuwse teksten en zelfs de vioolpartij klinkt middeleeuws.

De kaartverkoop van dit concert is gestart voordat de huidige coronamaatregelen van kracht werden. Vanwege coronabeperkingen is het waarschijnlijk dat de aanvangstijd en de placering nog wijzigen. Ook is het mogelijk dat we het concert moeten annuleren of dat de toegestane zaalcapaciteit op de concertdatum onvoldoende is voor alle kaartkopers. In alle gevallen ontvangen kaartkopers hierover bericht en bieden we de mogelijkheid tot restitutie. We vragen je begrip en uiteraard hopen we dat dit niet nodig zal zijn.