Liza Ferschtman + Jonathan Cohen

Bibers Rozenkranssonates + COLLEGE

wo 21 december 2016 / 19:30 tot +/- 22:40 / Grote Zaal

College Oude muziek uit Oostenrijk

Voorafgaand aan het concert geeft Xavier Vandamme, directeur van Festival Oude Muziek, een college over Oostenrijkse muziek uit renaissance en barok. Aanvang: 18.30 uur.

> lees verder

Liza Ferschtman (foto Marco Borggreve)

Jonathan Cohen (foto Marco Borggreve)

Liza Ferschtman (foto Marco Borggreve)

Spraakmakende barok door topvioliste Liza Ferschtman  

Liza Ferschtman durft. Zonder aarzelen voert ze een van de meest spraakmakende barokke werken voor de viool uit: de Rozenkranssonates van Biber. Vijftien sonates die zeer beeldend momenten uit het leven van Christus en Maria (de vijftien geloofsmysteries) tot klinken brengen. Ferschtman is dit seizoen Zielsverwant van het Muziekgebouw. Ze speelt deze toch al veeleisende sonates op barokviool, de eerste keer dat zij zich aan dit specialisme waagt.

De vijftien sonates en de indrukwekkende afsluitende passacaglia die tezamen Bibers Rozenkranssonates vormen, zijn niet alleen door de virtuositeit een tour de force. Elke sonate vraagt om een andere stemming (scordatura) van de viool. Dit zet niet alleen het instrument onder druk, maar vraagt ook het uiterste van de musicus. 

Liza Ferschtman: ‘De uitdrukkingskracht van deze muziek is ongekend. Geen middel wordt onbenut gelaten om de verhalen te vertellen. Pure retorica.’
 

 

Programma

Heinrich Ignaz Franz von Biber Rozenkranssonates 

NB Dit concert heeft twee pauzes

Uitvoerenden

Liza Ferschtman viool
Jonathan Cohen klavecimbel 

Randprogramma

OOSTENRIJKSE MUZIEK UIT RENAISSANCE EN BAROK
College door Xavier Vandamme 
18.30 uur / Grote Zaal

Oostenrijk is het muziekland bij uitstek: de Weense klassieke tijd, met Mozart, Haydn, Beethoven en Schubert, is goed voor de helft van wat wereldwijd aan klassieke muziek in de concertzaal klinkt. Maar minstens zo interessant is de Oostenrijkse muziek uit de renaissance en de barok. Dit college toont de ongekend rijke culturele en muzikale bloeitijd die voorafging aan de Weense klassieke periode.

De Habsburgse keizers maakten eeuwenlang de dienst uit in Europa. Centraal Europa was het epicentrum van een ongeziene artistieke activiteit. In dit college laten we de fixatie op de Weense klassieke tijd los en reizen we terug naar het spectaculaire Habsburgse muziekleven van voor de uitvinding van de Mozartkugel.

College bij ticketprijs inbegrepen.

Xavier Vandamme
De Vlaming Xavier Vandamme is sinds 2009 algemeen en artistiek directeur van het wereldwijd toonaangevende Utrechtse Festival Oude Muziek.


foto: Remke Spijkers

Vandamme studeerde taal- en letterkunde (Frans, Italiaans) en wijsbegeerte aan de universiteit van Leuven, waar hij ook les gaf. Hij was muziekrecensent, onder meer voor de krant De Standaard, en werkte jarenlang als presentator en producer bij de VRT (Klara). Onlangs werd Vandamme verkozen tot voorzitter van het internationale Réseau Européen de Musique Ancienne / European Early Music Network (REMA – EEMN). Eerder werkte hij in Brussel bij concertzaal Paleis voor Schone Kunsten als adjunct-directeur van BOZAR Music.

Achtergrond

Lees hieronder de toelichting:

  • Vooraf eten?Vooraf eten?

Prijzen

(Prijzen incl. pauzedrankje)

€ 34,00
Normaal
€ 27,00
CJP
€ 27,00
Stadspas
geweest
Zet op mijn wensenlijstje

Video

Liza Ferschtman speelt Bibers Passacaglia voor solo viool (slot van de Rosenkranssonates)

Luister hier

Wij gebruiken cookies

Onze website maakt gebruik van cookies

Meer informatie

X