Nieuw Ensemble

Omwentelingen

do 05 oktober 2017 / 20:15 tot +/- 22:00 / Grote Zaal

Omwentelingen

Ed Spanjaard (foto Marjolein Lever)

Kate Honey

Smog kinderen

Brechtje (foto Lieke Romeijn)

Nieuw Ensemble (foto Martina Simkovicova)

Omwentelingen

Nieuwe composities als reactie op de tijd van nu

De wereld kwam in korte tijd op zijn kop te staan: vluchtelingen, xenofobie, populisme, terrorisme, nationalisme – enorme krachten zijn ontketend, waarin onrust en polarisatie toenemen. Miljoenen mensen voelen zich machteloos, in angst levend over wat hen boven het hoofd hangt. Hoe verhouden componisten zich hiertoe?

Artiesten zijn vaak sterk betrokken op de wereld waarin zij leven: zij leveren commentaar, mengen zich scherp in het openbare debat, komen met een creatief antwoord of verschaffen ongewone inzichten. Geëngageerde componisten als Luigi Nono, Peter Schat en Louis Andriessen hebben ondervonden dat het niet eenvoudig is om dit via muziek te doen. Hoe vergaat het de componisten van nu? Dit concert biedt een podium aan componisten die willen reageren op de actualiteit.

Rick van Veldhuizen (1994) adresseert 'het gevoel gevangen te zitten in een eindeloze maalstroom van slecht nieuws waar geen ontsnappen aan is'; Genevieve Murphy (1991), wiens broer autistisch is, portretteert in One of Us 'elementen van hoe het is om een afwijking te hebben en anders te zijn'; de Chinese componist Erqing Wang (1998) maakt zich zorgen dat paradijselijke eilanden onder de stijgende zeespiegel van onze planeet zullen verdwijnen; Kate Honey (1991) vestigt de aandacht op de ecocidale praktijken van oliemaatschappij Shell; Chiva Bons (1992) en Brechtje (1993) plaatsen de schrijnende ervaringen van vluchtelingen in Servië, gezien door het oog van een Amsterdamse vrijwilliger, tegenover de indirectheid en oppervlakkigheid van de social media, en Matteo Nicolin (1994) schreef een protestlied voor de bewoners van de prachtige vallei van Astico, die geasfalteerd dreigt te worden.

Programma

19:15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
Inleiding door Joël Bons

20:15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
nieuwe werken van geëngageerde componisten (wereldpremières)

Rick van Veldhuizen undo
Genevieve Murphy Squeeze Machine
Erqing Wang Paradiso Drowned
Kate Honey Shell Symphony
Chiva Bons Line, Line!
Brechtje & Marcos Baggiani #allyouneed
Wang Lu Unbreathable Colors
Matteo Nicolin Se credi che io

 

Uitvoerenden

Nieuw Ensemble

Ed Spanjaard dirigent
Rick van Veldhuizen performer en elektronica
Chiva Bons stem
Brechtje zang
Matteo Nicolin gitaar
Amsterdam Rhythms of Resistance

Achtergrond

Korte omschrijving van de stukken

Rick van Veldhuizen – undo [ʌn’du:] [‘undo:] (2017)0
undo is, gelezen in het Engels en Latijn, een vrije vertaling van ‘break down & let it all out’.
Dit stuk gaat over de zeer persoonlijke ervaring met het gevoel gevangen te zitten in een
eindeloze maalstroom van slecht nieuws waar geen ontsnappen aan is, zoals ik de tweede
helft van 2016 ervaren heb. Het stuk, voor ensemble en elektronica, gaat over het
hervinden van identiteit, van een persoonlijk verhaal, in een tijd waarin voor je bepaald lijkt
te worden wat je hoort en wat je daarvan vindt.

Genevieve Murphy – One of Us
I will portray elements of how it is to have a disability. I would like to focus mainly on
autism and connect its characteristics to the formality of a classical concert. Personally,
making art is an opportunity to communicate specific subjects and to allow an audience to
gain different perspectives. Through this piece, I would like to open up an understanding of
the concept of 'difference', and that that difference should not be feared. The music will be
a combination inspired by experimental pop music, contemporary classical as well as
recordings of conversations and sounds from real life situations.

Erqing Wang – Paradise Drowned
For some years, I’ve been spending my winter time visiting tropical islands for vacations.
While I was enjoying these magnificent landscapes and fascinated by their rich cultures, it’s
hard to not to face that, with the sea level which is rising restlessly, lots of these island
paradises are seemingly going to disappear from our planets. As a composer, I wish I could
write a piece about this, and spread the awareness of this serious global issue. In 2014 I
wrote this piece Paradise Drowned, describing the life of these islands – the waves, the
hurricanes, and the helplessness of their coming future.

Matteo Nicolin – Se credi che io
is a song meant for the inhabitants of Val d’Astico (Italy), a valley which some people want
to cover with asphalt, to mobilize their consciences, to break the wall of inertia and take a
stand, to preserve and valorize what should not be wiped away. It is a simple tune which
will hopefully resonate as it makes use of an easy folk idiom as a medium to communicate
with those who will listen, independently from their social status or musical preparation.

Chiva Bons – Line, Line!
Afgelopen februari ging Chiva naar Servië om vier maanden voor vluchtelingen te koken
en hen elke dag wat afleiding te bieden van de waanzin waarin zij verkeren. Door middel
van interactie, beelden, muziek en audiofragmenten wil zij de intensiteit van haar ervaringen
delen met het publiek. Dit vormt de context waarin Brechtje’s stuk begint.

Brechtje & Marcos Baggiani – #allyouneed
#allyouneed is een poging om zo direct en persoonlijk mogelijk duidelijk te maken
hoe indirect en oppervlakkig social media is. De intense monoloog van Chiva wordt
bruut verstoord door ‘likes', ‘comments' en advertentieroepen verklankt door het
Nieuw Ensemble. Van hieruit ontvouwt zich een polyfoon lied dat de donkere kant
van onze virtuele wereld beschouwt.

Wang Lu - Unbreathable Colours

As people open their curtains each morning, they are more often than not greeted by the heavy smog engulfs the city, silently swallowing and making invisible the outlines of buildings and landmarks. They read color-coded smog alert warnings each day. The brightly color-coded indications are clear alarms of pollutant levels, from unhealthy to very unhealthy to hazardous and beyond index. At the time of this writing, it has been purple for days, which means it has exceeded the index. Yet life must go on as usual. So people quietly put on their masks for themselves and their children before heading out into an unknown haze of low visibility and routine breathing, a once unconscious activity that now becomes self-aware and sometimes painful. Nobody has a clue when the smog will be gone. They wait patiently, then celebrate the instant winds pick up and blow away all the toxic particles. Relieved families enjoy a moment outdoors. But soon after, the smog returns, the airless grey descends and noiselessly devours the city and the lives within it.

How cruel it is to inhale and exhale in this unbreathable world. My throat closes and my nose congests, and my heart pounds faster. I read the color-coded air report. Soon I will depart from this unbreathable land and breathe under the blue sky, but we all are exasperated and suffocate one way or another, in this world or the other.

Kate Honey – Shell Symphony
Shell Symphony is inspired by my concern about environmental degradation and climactic
destabilization. It is a multi-movement piece for ensemble, written for the Amsterdam
Rhythms of Resistance and an ensemble of classically trained musicians. Right before the
concert at Muziekgebouw the work will be performed on the Museumplein outside the
Concertgebouw, which has a sponsorship deal with Royal Dutch Shell. The Symphony
makes a request to the Concertgebouw: please end the sponsorship deal with Shell.

over de componisten

Rick van Veldhuizen en Brechtje zijn recent met de hoogste lof afgestudeerd aan
het Conservatorium van Amsterdam. Ze werkten al eerder met het Nieuw Ensemble
samen en componeerden beiden een stuk voor het jaarlijkse project An Evening of Today:
Rick schreef de formation (2016), een driedelig werk met een eigen poëtische wereld en
verfijnde instrumentatiekunst > https://soundcloud.com/perumbram/de-formation;
Brechtje combineerde in Elementen (2017) het NE met haar eigen groep Jerboah en een
ingenieus en effectief lichtontwerp > https://www.youtube.com/watch?v=4L2KBe2SLF8

Ook de Schotse Genevieve Murphy, die aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag
studeerde, schreef eerder een compositie voor het NE: tijdens de 2015 editie van
An Evening of Today beleefde haar stuk Fine. zijn première > https://vimeo.com/genevievemurphy
Het is een onconventioneel en verfrissend werk dat Genevieve diverse opdrachten opleverde.

De Chinese componist Erqing Wang was 15 jaar oud toen hij Paradise Drowned schreef.
Het stuk werd op 10 mei 2014 door het Nieuw Ensemble in Shanghai in première gebracht,
waar het de eerste prijs van de Rivers Awards Compositie Competitie won.
Paradise Drowned is van een uitzonderlijke kwaliteit voor een componist van zo'n jonge leeftijd:
het is kleurrijk, klinkt voortreffelijk, is uitstekend voor de instrumenten geschreven (inclusief
bijzondere speeltechnieken zoals een wah-wah effect van klarinet op pauk) en steekt goed in
zijn vorm, waarbij de fluit en klarinet voor een verrassend ruimtelijk slot zorgen.

De Italiaan Matteo Nicolin en de Britse Kate Honey studeren momenteel nog aan
het Conservatorium van Amsterdam. Matteo is behalve componist ook gitarist en leider van de progressieve rockgroep Syncage die onlangs het goed ontvangen album Unlike here heeft uitbracht > http://music.syncageband.com. Kate is geinteresseerd in duurzaamheid en klimaatverandering. Haar composities belichamen haar liefde voor de natuurijke wereld and bevatten regelmatig politieke thema's.
https://soundcloud.com/kate-honey-1

Behalve Erqing Wang schrijven alle componisten speciaal voor dit evenement een nieuw werk.

Prijzen

(Prijzen incl. pauzedrankje)

€ 32,00
Normaal
€ 25,50
CJP
€ 25,50
Stadspas
€ 10,00
Early Bird (13-30 jaar)
bestel tickets Zet op mijn wensenlijstje

Wij gebruiken cookies

Onze website maakt gebruik van cookies

Meer informatie

X