Iedere dag een minicollege

Onder het motto ‘In 5 steps to minimal heaven’ laten we met deze 5e festivaleditie zien hoe rijk minimal music is én hoe mooi vertakt minimal ook is in de muziek van nu; van Afrikaanse ritmes tot trance in clubmuziek. Iedere festivaldag heeft een eigen thema, dat we aftrappen met een dagelijks mini-college Food for thought door de man die alles weet van dit genre, de Vlaming Maarten Beirens. Beirens is docent muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde met een proefschrift over Europese minimal music. Een perfecte en inspirerende basis voor de concerten!

 

WOENSDAG 5 APRIL | DAG 1 | DUTCH MATTERS

Bestaat zoiets als polderminimal?
Ontstaan in de VS, sloeg de vonk van minimal music begin jaren zestig al gauw over naar Europa. Ook Nederland bleek een vruchtbare bodem voor minimalistische ideeën. Zo bewijst de iconische status van Simeon Ten Holts Canto Ostinato én boegbeeld Louis Andriessen, die een hele nieuwe internationale (ook Amerikaanse) generatie inspireerde. Bestaat er zoiets als polderminimal? Louis Andriessens De Materie toont in ieder geval hoe zo’n Nederlandse minimal stijl kan klinken: met ironische afstand van de Amerikaanse stijl, dissonanter, hoekiger en vol verwijzingen naar de Europese muziektraditie.

18.30 uur | Artriumzaal | College door Maarten Beirens  

 

DONDERDAG 6 APRIL | DAG 2 | ALL AMERICAN

Broeierige Amerikaanse sfeer van de begindagen
Toen minimal music nog een kleinschalige, dwarse en avant-gardistische beweging was, leek het ondenkbaar dat een Philip Glass of Steve Reich ooit commercieel succes zou krijgen. Zij en componisten als La Monte Young en Terry Riley speelden in de kunstenaarslofts en galerijen van downtown Manhattan. Hun muziek klonk luid, elektrisch, hypnotisch en met een wat ruwe, gritty kwaliteit. De muziekgeschiedenis kan merkwaardige wendingen krijgen. Nu deze minimalistische boegbeelden heuse iconische figuren van de nieuwe muziek zijn geworden, is het goed nog eens terug te kijken naar de broeierige sfeer van hun beginjaren. Die radicale beginpunten klinken vandaag nog steeds even compromisloos, krachtig en begeesterend als een halve eeuw geleden.

18.30 uur | Artriumzaal | College door Maarten Beirens

 

VRIJDAG 7 APRIL | DAG 3 | WORLD ROOTS

Opzwepende patronen uit Afrika en Azië
Amerikaanse minimal music klonk direct opvallend anders dan wat in de avant-garde gebruikelijk was. Een van de redenen daarvoor is dat de minimalisten de Westerse muziek uit hun conservatoriumopleiding opzijschoven en vol enthousiasme muziek uit India, Afrika of Indonesië omarmden. Door vooral ‘exotische’ ritmische structuren en technieken te vertalen naar hun repetitieve stijl, vond de minimal aansluiting bij de opzwepende patronen zoals die bijvoorbeeld in het Zuiden en het Oosten al lange tradities hadden. Het verklaart waarom in diezelfde jaren ’60 de Master Musicians of Jajouka (via Rolling Stone Brian Jones) en de minimalisten tegelijk de aandacht trokken.

18.30 uur | Artriumzaal | College door Maarten Beirens  

 

ZATERDAG 8 APRIL | DAG 4 | TRANCE

Op zoek naar extase
Opzwepend, bedwelmend, op zoek naar extase; het is het kloppende hart van de clubcultuur. Deze bijna primitieve elementen zijn ook het centrale thema door de geschiedenis van de minimal music. Meteen is het óók een deel van de verklaring voor het publieke succes van de minimalisten. Minimal is een stijl die steeds het directe van de rock en het snedige van de jazz heeft opgezocht. Het leverde hen de minachting op van het klassieke establishment, maar ook het respect van hele generaties muzikanten van buiten de klassieke scène. Daar gaat de invloed van de minimalisten allerlei onverwachte nieuwe paden op: funky, elektronisch, fusion: de eigentijdse grooves getuigen van een blijvende invloed van de minimal music op de muziek van nu.

18.30 uur | Artriumzaal | College door Maarten Beirens  

 

ZONDAG 9 APRIL | DAG 5 | MEDITATION

Minimal music voedt de ziel 
In Azië vonden de minimalisten niet alleen ritmische en andere muzikale inspiratie, ook de spirituele dimensie oefende diepe aantrekkingskracht uit. Zo bekende Philip Glass zich tot het Boeddhisme. En La Monte Young en Terry Riley vonden in de Indiase zanger Pandit Pran Nath niet alleen muzikale, maar ook een spirituele leermeester. Het vermogen van minimal music om een transcendente ervaring op te roepen, werd een thema dat in vele vormen terugkeert: van de strenge meditatie op enkele nauwkeurig geselecteerde tonen bij Young , tot de update van een Russisch-orthodox ritueel bij Arvo Pärt. Minimal music voedt niet alleen de zintuigen, ook de ziel.

18.30 uur | Artriumzaal | College door Maarten Beirens

Wij gebruiken cookies

Onze website maakt gebruik van cookies

Meer informatie

X