Echoes of Nothing

Maandelijks randprogramma
i.s.m. Conservatorium van Amsterdam

Vier studenten van het Conservatorium van Amsterdam cureren de eigen concertserie Echoes of Nothing. Maandelijks zijn er bijzondere outside-the-box miniconcerten in de Entreehal van het Muziekgebouw en 4’33 grand café, vooraf en/of na afloop van het concert in de Grote Zaal. De miniconcerten reflecteren op concerten uit de programmering in de Grote Zaal en bieden een nieuw perspectief op de concertervaring. De mogelijkheid om kennis te maken met de musici van morgen!

In seizoen 21-22 wordt Echoes of Nothing gecureerd door masterstudenten Natálie Kulina, Dafne Paris, Hidehiro Nakamura en Bernardo Calvet Nabais. Vier musici met wijd uiteenlopende interesses, achtergronden en skills, maar met een gedeelde overtuiging: hun geliefde muziek heeft eindeloos veel lagen en invalshoeken. Met dit project presenteren ze hun kijk op muziek.

Volg de Facebookpagina van Echoes of Nothing voor meer informatie.

Programma

7 april 2022
Afromodernism in hedendaagse muziek
Ensemble Modern

Echoes of Nothing maakt een programma rond het concert Afromodernism in hedendaagse muziek van Ensemble Modern op donderdag 7 april 2022. De curatoren van Echoes of Nothing over hun project:

‘Onze eerste editie, vertraagd door corona-annuleringen, is gevormd rond het programma van Ensemble Modern. Hun programma is samengesteld uit muziek van verschillende hedendaagse componisten met Afrikaanse roots die allen componeren binnen de westerse muziektraditie. Door de geschiedenis heen zijn veel componisten onterecht veronachtzaamd en in de marge gezet door de overwegend witte, en door mannen gedomineerde, Eurocentrische maatschappij en klassieke muziekwereld.'

Online platform
'Diversiteit en inclusie van componisten van kleur binnen de westerse klassieke muziek is een belangrijk thema. We bemerken de gaten in onze kennis over deze componisten en hun repertoire. We willen hierover graag meer leren en onze kennis verbreden. Samen met andere studenten van het Conservatorium van Amsterdam maakten we video's en teksten over een aantal componisten van kleur uit de 19e en 20e eeuw. Via een online platform willen we bezoekers van het Muziekgebouw kennis laten maken met de verhalen en muziek van deze uitgelichte componisten.’

Bekijk het platform >

///////////////////////

ENGLISH

The curators of Echoes of Nothing about the project:

‘Our first edition, delayed by many cancellations, is connected to the program of Ensemble Modern, which presents music from different contemporary composers of African descent, working in the Western musical tradition. Throughout history, there have been many composers falling into the same category, who were unfairly overlooked and sidelined by the society, and the largely white, male dominated, Europe-centric classical music world.'

Online platform
'The conversation regarding inclusion and visibility of composers of colour within the western classical music tradition and education is an important one - we ourselves recognize the big gaps in our knowledge and repertoire, and want to learn and change this. Together with other students of Conservatorium van Amsterdam, we prepared video recordings and texts, highlighting the work at least a few of the deserving composers of the 19th and 20th century, who were overlooked in the past. We designed an online platform where visitors of Muziekgebouw can discover the stories and the music of these composers.'

Visit the platform >

Over de curatoren

Natálie Kulina 
De Tsjechische violiste Natálie Kulina is lid van de elektronische muziekgroep Ensemble Resilience, is mede-oprichter van het vioolduo Grimm Duette en heeft zich met name toegelegd op kamermuziekrepertoire. Naast het uitvoeren van hedendaagse en experimentele muziek heeft ze grote interesse in historische uitvoeringen. Natálie legt in muziek graag de link met andere kunstvormen. In haar werk als musicus, organisator en onderzoeker is ze steeds op zoek naar nieuwe en interactieve manieren om contact te leggen met het publiek, met een speciale focus op de jongere generaties.

Dafne Paris
Dafne Paris is een Nederlands-Italiaanse harpiste, woonachtig in Amsterdam. Dafne speelt als solist en kamermusicus en neemt regelmatig deel aan interdisciplinaire projecten. Met grote passie onderzoekt ze de mogelijkheden en klankrijkdom van de harp en gebruikt haar instrument op een veelzijdige en innovatieve manier. Ze haalt veel plezier uit het combineren van het klassieke harprepertoire met muziektheater, live elektronica en visual art. Op dit moment werkt ze aan een experimentele muziektheater performance die uitgevoerd wordt tijdens het 66th International Festival of Contemporary Music van La Biennale di Venezia. Daarbij krijgt ze ondersteuning van componisten als Simon Steen-Andersen en Lucia Ronchetti.

Hidehiro Nakamura
Hidehiro Nakamura is afkomstig uit Japan en speelt al zijn hele leven blokfluit. Hij studeerde elektrotechniek aan de Tokyo Science University. Na het behalen van zijn master ging hij aan de slag als network engineer bij de Japanese Telecommunication Company. Na een paar jaar besloot hij zijn leven om te gooien en zijn leven te wijden aan de muziek. Hij nam ontslag en ging blokfluit studeren aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij behaalde zijn bachelor cum laude. Nu is hij masterstudent aan het Conservatorium van Amsterdam.

Bernardo Calvet Nabais 
De Portugese cellist Bernardo Calvet Nabais studeerde in Lissabon en Porto. Daarna vervolgde hij zijn master in Amsterdam bij Pieter Wispelwey. Als solist won Bernardo prijzen bij diverse nationale competities. Hij is een bevlogen kamer- en orkestmusicus en speelde mee bij Aurora Sympfony Orchestra (Stockholm), Orquestra Sinfonica do Porto, Orquestra de Câmara Portuguesa en Orquestra XXI. Ook werkte hij een project samen met het ensemble Asko|Schönberg. Hij heeft een grote interesse in het verkennen en presenteren van een brede verscheidenheid aan klassieke muziek.