Raphaël Pichon

Pygmalion

Stravaganza d’Amore + COLLEGE
wo 23 jan 2019 20:15 - 22:30
wo 23 jan 2019
20:15 - 22:30
  • wo 23 jan 2019
    20:15 - 22:30
    Pauze 21:05
    Grote Zaal

Programma

19.00 uur / Grote Zaal / Voorprogramma
College door Xavier Vandamme over het ontstaan van de opera.

20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Werken van Claudio Monteverdi, Girolamo Fantini, Giulio Caccini, Cristoforo Malvezzi, Marco da Gagliano, Luca Marenzio, Alessandro Orologio, Lorenzo Allegri, Jacopo Peri, Pietro Antonio Giramo, Giovanni Battista Buonamente en Emilio de Cavalieri

Uitvoerenden

Pygmalion
Raphaël Pichon
dirigent
Lea Desandre sopraan
Eva Zaïcik sopraan
Lucile Richardot alt
Davy Cornillot tenor
Emiliano Gonzalez Toro tenor
Zachary Wilder tenor
Nicolas Brooymans bas
Renaud Bres bas

‘Een gouden vondst’, noemde Trouw dit spectaculaire barokprogramma Stravaganza d’Amore over de geboorte van de opera aan het eind van de 16e eeuw. Met ruim 70 musici op het podium klinkt de muziek van componisten die dienden als wegbereider van het allereerste meesterwerk in de opera, Orfeo van Monteverdi. Destijds verbluffend nieuwe muziek, nu net zo verbluffend uitgevoerd.

Stravaganza d’Amore
is het eerste deel van een Italiaans tweeluik dat het in 2006 opgerichte Franse koor en orkest Pygmalion brengt onder leiding van dirigent Raphaël Pichon. Donderdag 24 januari staat de geestelijke muziek centraal, dit concert de wereldlijke muziek die aan het einde van de 16e eeuw zo dramatisch veranderde. Het centrum van deze verandering was Florence waar veel componisten zich bezighielden met een nieuwe vorm van zang en compositie; in feite nog steeds het basismodel voor de huidige singer-songwriters.

Combinatiekorting
Donderdag 24 januari brengt Pygmalion deel 2 van dit tweeluik: de muziek van Monteverdi zelf. Wanneer u voor beide concerten tickets koopt, ontvangt u 20% korting op de totaalprijs (€ 66,00 i.p.v. € 83,00). De korting wordt automatisch berekend wanneer u beide concerten in uw winkelmandje doet.

19.00 uur / Grote Zaal / College door Xavier Vandamme
Cultureel klimaat rond het ontstaan van de opera



Voor zijn Florentijnse fantasie Stravaganza d’Amore stelde Raphael Pichon een indrukwekkend pastiche samen met de allerbeste muziek uit de Florentijnse proto-opera. In de intermedii (tussenspelen) van het komische toneelstuk La Pellegrina zie je de barokke opera in zijn prille vorm ontstaan, en met La Daphne van Gagliano zet het genre zelfs zijn eerste stapjes. In dit college aandacht voor de vraag hoe het culturele klimaat eruit zag waarin deze nieuwe – en zeer academische – kunstvorm het licht zag. Wat waren de achterliggende ambities? En hoe passen die in de muzikale, theatrale en literaire innovaties die in het rijke Florence van de Medici aan de orde van de dag waren?

Xavier Vandamme (foto Martina Simkovicova)
Xavier Vandamme (foto Martina Simkovicova)

De weg naar Monteverdi’s Orfeo