Highlights

mei 2024

  • COCON

    Cello Octet Amsterdam + Nick Verstand

    Subtiel samenspel van licht, geluid, performance en robotica 

    vr 17 mei 2024

    Acht cellisten, omhuld door acht bewegende schelpen: voor COCON scheppen het Cello Octet en kunstenaar Nick Verstand een fascinerend tafereel. De schelpen ontvouwen zich en transformeren tegelijk met de muziek, in een subtiel samenspel van licht, geluid, performance en robotica. COCON omvat zes nieuwe composities speciaal gemaakt voor het octet, waaronder het lange werk Graduals van Sarah Davachi.

    In COCON bevinden de cellisten zich in voortdurende staat van metamorfose, die de vluchtigheid van de menselijke ervaring symboliseert. De ontwerper Nick Verstand, maakte naam met audiovisuele kunst voor festivals als DGTL en ADE en live-shows van Doja Cat, Lykke Li en Eefje de Visser. Alle voor COCON geselecteerde componisten zoeken de spanning op tussen elektronische en akoestische muziek. Na de succesvolle wereldpremière op het REWIRE festival begin april, nu te zien in Amsterdam.

    Programma

    19.30 - 20.30 / Entreehal
    Sanneke Kleingeld DJ

    20:30 – 22:30 / Grote Zaal / concert
    Qasim Naqvi Sine 1 & 2
    Jesse Broekman 
    We walk by threads of light
    Kara-Lis Coverdale 
    Endocrine
    Abul Mogard & KMRU 
    Drawing Water on Matching Teal Surfaces Arr. René van Munster
    Caterina Barbieri 
    Scratches on the Readable Surface (Cello Octet) Arr. Alistair Sung
    Sarah Davachi 
    Graduals (wereldpremière)

    ± 22:30 - 0:00  / Entreehal
    Sanneke Kleingeld DJ

    Uitvoerenden

    Cello Octet Amsterdam
    Nick Verstand scenografie, lichtontwerp
    Daniel de Bruin hardware design & engineering
    Wes Broersen motion & software engineer
    Pim Swinkels electronica engineer
    Wout Panis creatief technisch producent
    Paul Jeukendrup geluidsontwerp

  • Lenguas Malas - Boze tongen

    Cantoría

    Levendige inkijkjes in het bruisende oude Spanje
    Guerrero, Flecha, Càrceres, Escobar e.a.

    za 18 mei 2024

    Het jonge Catalaanse vocaal kwartet Cantoría schotelt het publiek in het Muziekgebouw thema’s voor die uit het leven gegrepen zijn: het vuur van de liefde, eenzaamheid, plezier en zonde. En dat alles via heerlijk gevarieerd repertoire uit de Spaanse Gouden eeuw en op verfrissende, theatrale en humoristische wijze gebracht. Niet voor niets kreeg Cantoría’s optreden in Podium Klassiek in november 2022 veel enthousiaste reacties. 

    Religieuze devotie en wereldse liefde worden hier gezongen met dezelfde intentie, zoals zo eigen aan deze Spaanse ensaladas (meerstemmige muziek die verschillende muziekstijlen en talen vermengt) en canciones (gezangen) met echo’s uit het kleurrijke volkse leven. Als muzikale rasvertellers weten de zangers deze levendige inkijkjes in het bruisende oude Spanje over te brengen. Een absolute aanrader voor liefhebbers van het onbekende.

    Dit concert wordt later uitgezonden door de NTR op NPO Klassiek


    Programma

    Mateo Flecha 'El Viejo' Gloria… pues naçió (Cancionero de Barcelona)
    Anoniem Riu riu chiu (Cancionero de Uppsala)
    Anoniem Verbum caro factum est (Cancionero de Uppsala)
    Anoniem Dadme albricias hijos d'Eva (Cancionero de Uppsala)
    Mateo Flecha 'El Viejo' fragmenten uit El Jubilate (Cancionero de Medinaceli)
    Juan del Encina Señora de hermosura (Cancionero Musical de Palacio)
    Juan del Encina Más vale trocar (Cancionero de Medinaceli)
    Juan del Encina Oy comamos (Cancionero de Medinaceli)
    Mateo Flecha 'El Viejo' fragmenten uit La Justa (Las ensaladas de Flecha)
    Anoniem Pase el agoa (Cancionero Musical de Palacio)
    Anoniem Dindirindin (Cancionero Musical de Palacio)
    Juan del Enzina ¡Cucú, cucú! (Cancionero de Palacio)
    Mateo Flecha 'El Viejo' fragmenten uit El Fuego (Las ensaladas de Flecha)
    Anoniem Yo me soy la morenica (Cancionero de Uppsala)
    Mateo Flecha 'El Viejo' Teresica hermana (Cancionero de Uppsala)
    Anoniem Corten espadas afiladas (Cancionero de Medinaceli)
    Mateo Flecha 'El Viejo' fragmenten uit La Bomba (Las ensaladas de Flecha)

    Uitvoerenden

    Cantoría

  • Karima El Fillali

    Innemende Soefi poëzie in spectaculair 4DSOUND
    El Fillali, Vares, Wils

    ma 20 mei 2024

    Vorig jaar schitterde zangeres Karima El Fillali in Yara’s Wedding, de gelauwerde muziektheatervoorstelling van NITE. Nu brengt ze haar langverwachte solo-show, waarin ze samenwerkt met fantastische musici op oude en nieuwe instrumenten uit Oost én West. Haar innemende zang krijgt een extra ruimtelijke dimensie met behulp van de spectaculaire alles omringende speaker-installatie van 4DSOUND.

    El Fillali geeft traditionele Arabische muziek een 21e-eeuwse update. Ze gebruikt eeuwenoude poëzie van soefi-mystici als Mansur al-Hallaj en Ibn Arabi, over de liefde, licht en duister, vreugde en verdriet. Tegelijkertijd is haar muziek sterk beïnvloed door westerse klassieke muziek, hiphop en artpop.

    Mohamedou Ould Slahi
    Inleider Mohamedou Ould Slahi is schrijver in residence bij NITE. Slahi, afkomstig uit Mauritanië, heeft een sterke binding met het spiritueel erfgoed, de poëzie en de culturele achtergrond van de Sahara. Hij zat 14 jaar lang onterecht zonder proces gevangen in Guantánamo Bay. Zijn boek Guantánamo Diary is verfilmd in 2021 als The Mauritanian.

    Dit is een productie van Muziekgebouw Productiehuis in samenwerking met 4DSOUND

    Programma

    19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
    door Mohamedou Ould Slahi (Engels gesproken)

    20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
    Muziek van Karima el Fillali, Kaveh Vares, Daniel Tiuri Wils (SENSE) op tekst van Ibn Arabi, Mansur al-Halladj en Rabia al-Adawiyya

    Uitvoerenden

    Karima El Fillali zang
    Stijn van Beek live elektronica, low whistle, uilleann pipes 
    Marcos Baggiani drums, percussie
    Jamil al Asadi qanun

  • Like a Prayer

    Groot Omroepkoor

    Prachtige a-capellakoormuziek
    Martin, Poulenc, Mendelssohn, Daniel-Lesur

    wo 22 mei 2024

    Het Groot Omroepkoor met de Britse chef-dirigent Benjamin Goodson maakt zijn debuut in het Muziekgebouw met een exemplarisch programma met a-capellakoormuziek van Poulenc, Mendelssohn, Daniel-Lesur en Frank Martin. De Mis voor dubbelkoor is een van de meest uitgevoerde en beste composities van de Zwitsers-Nederlandse componist Martin, die 50 jaar geleden in Naarden overleed. Het prachtige Agnus Dei uit die Mis klinkt als een innige roep om vrede. 

    Met ruim zestig vocalisten is het Groot Omroepkoor het enige professioneel opererende koor van deze omvang in Nederland. Sinds de oprichting in 1945 is het koor niet weg te denken in het Nederlandse muziekleven. Het zingt de koorpartijen in de grote concertseries van de Nederlandse Publieke Omroep en is vrijwel wekelijks te horen in live concerten via de radio. Het koor bracht talloze premières van de belangrijkste componisten van onze tijd, waaronder Boulez, Ligeti en Messiaen. Hoog tijd dus voor een debuut in de serie Koren van dé Nederlandse zaal voor hedendaagse muziek. 

    Programma

    Francis Poulenc Litanies à la Vierge noire
    Felix Mendelssohn Bartholdy Richte mich, Gott
    Johann Sebastian Bach Prelude en fuga in e BWV 533 
    Jean-Yves Daniel-Lesur Le Cantique des Cantiques 
    Daan Manneke Trois petites symphonies
    Frank Martin Mis voor dubbelkoor met intonaties

    Uitvoerenden

    Groot Omroepkoor
    Benjamin Goodson dirigent
    Vincent van Amsterdam accordeon

  • A Thousand Thoughts

    Kronos Quartet + Sam Green

    Terugblikken op vijftig jaar Kronos Quartet in film en muziek
    Crumb, Glass, Adams, Riley, Zorn e.a.

    za 25 mei 2024

    In A Thousand Thoughts blikt het Kronos kwartet terug op z’n vijftigjarig bestaan. Live muziek en film versmelten tot een multimedia-event over wat muziek is, wat luisteren betekent en hoe muziek de manier waarop wij de wereld ervaren kan veranderen. Behalve muziek van alle grote minimalisten, klinkt nieuw werk, muziek van niet-westerse componisten en natuurlijk Black Angels van George Crumb, het werk dat de aanleiding was tot de vorming van het Kronos Quartet.

    David Harrington richtte het Kronos Quartet – dat altijd anders dan anders bleef – op in 1973 in het post-hippie tijdperk in San Francisco. Het kwartet speelde geen Haydn maar wél een verrassend ruige versie van Jimi Hendrix’ Purple Haze en meditatieve Amerikaanse minimal music. Ze programmeerden geen abstracte modernisten – zoals bijvoorbeeld Stockhausen en Boulez – maar wel George Crumb, die de oorlog in Vietnam verklankte in een filmische horrorfantasie waarin Schuberts Der Tod und das Mädchen samengaat met romantisch expressief modernisme. Documentairemaker Sam Green vertelt live op het podium het enerverende verhaal van dit unieke strijkkwartet.

    Programma

    20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
    Documentaire A Thousand Thoughts van Sam Green en Joe Bini (Engels gesproken) met live muziek van onder anderen George Crumb, Philip Glass, John Adams, Terry Riley en John Zorn

    Philip Glass Strijkwartet nr. 2 ‘Company’: Movement II*
    Terry Riley
    Requiem for Adam (fragment)*
    George Crumb
    Selectie uit Black Angels
    - 10. God-music
    - 1. Threnody I: Night of the Electric Insects (fragment)
    Ryan Brown
    Pinched*
    John Adams
    John's Book of Alleged Dances: 1. Judah to Ocean*
    Tanya Tagaq (arr. Jacob Garchik)
    Sivunittinni (fragment)** 
    Ken Benshoof
    Traveling Music: I. Gentle, easy* 
    Fodé Lassana Diabaté (arr. Jacob Garchik)
    Sunjata’s Time: 5. Bara kala ta** 
    Terry Riley
    The Wheel*
    David Harrington
    Drone uit Dirty Wars*
    Café Tacvba (arr. Osvaldo Golijov)
    12/12 (fragment)* 
    Philip Glass
    Strijkkwartet nr. 3 ‘Mishima’: Blood Oath
    Aleksandra Vrebalov
    The Sea Ranch Songs: 7. Chapel, Rainbows*
    Laurie Anderson (arr. Jacob Garchik)
    Flow+ 
    John Zorn
    Meditation ‘The Blue of Noon’ uit The Dead Man*
    Perotinus (arr. Kronos Quartet)
    Viderunt omnes (fragment)+
    Clint Mansell (arr. David Lang)
    Selectie uit Requiem for a Dream+
    - Lux Aeterna
    - Ghosts of a Future Lost 
    John Oswald
    Spectre (fragment)*
    Wu Man T
    wo Chinese Paintings: II. Silk and Bamboo (geïnspireerd door Huanlege)**
    Ervin T. Rouse (arr. Danny Clay)
    Orange Blossom Special (fragment)+ 

    * Geschreven voor het Kronos Quartet
    ** Geschreven voor Kronos Fifty for the Future
    + Gearrangeerd voor het Kronos Quartet

    Entreehal / Naprogramma Echoes of Nothing
    Dokwerk Saxophone Quartet
    :
    Lisa Schreiber
    Jen-Hong Wu
    Ileana Termini
    Pedro Silva

    Uitvoerenden

    Kronos Quartet:
    David Harrington viool
    John Sherba viool
    Hank Dutt altviool
    Gabriel Cabezas cello

    Sam Green spreker

  • At The Spot Where I Find Myself

    Genevieve Murphy + Band

    Intieme voorstelling over privacy en ruimte
    Murphy

    vr 31 mei 2024

    At The Spot Where I Find Myself geeft een intiem kijkje in de wereld van performer Genevieve Murphy. Zij speelt een besluiteloze vrouw die zich langzaam bewust wordt van haar lichaam en de ruimte om haar heen. Een verzameling herinneringen, identiteiten en projecties zorgt voor verbinding met het publiek. Speciaal voor het Muziekgebouw vertolkt Geneviève At The spot Where I Find Myself samen met een geweldige band van topmusici als Andy Moor, John Dikeman, Laura Polence en Henning Luther. Samen creëren ze een unieke mix van concert en performance, waarin spoken word, visuele kunst, rock, vrije improvisatie en elektronische muziek samenkomen.

    Genevieve daagt het publiek in de zaal uit om eigen veilige plekken te onderzoeken, de plekken waar je je emoties kan uiten, bescherming kan vinden en even kan verdwijnen. Ongemakkelijk, verontrustend, introvert, delicaat en humoristisch tegelijk.

    Genevieve Murphy: ‘Als solist voer ik het verhaal van mijn stuk uit. Om zelf een instrument vast te houden, bleek storend voor de intense fysieke reis die ik in het werk onderneem. Mijn muziek komt nu tot leven met muzikanten die zeer fysieke performers zijn en een uniek geluid hebben. Zij reageren op mijn stem en karakter. Dat voedt mijn verbeelding en hopelijk ook die van het publiek. Het voelt geweldig om de kracht van live muziek te delen in een zaal als Muziekgebouw aan 't IJ!

    De voertaal van de voorstelling is Engels.

    Programma

    Genevieve Murphy At The Spot Where I Find Myself

    Uitvoerenden

    Genevieve Murphy muziek en performance
    Andy Moor gitaar
    John Dikeman saxofoons
    Laura Polence toetsen, zang
    Henning Luther drums, percussie
    Tom Van Der Borght kledingontwerp
    Nienke Scholts, Konstantina Georgelou dramaturgie
    Peter Leung regie
    Manuel Boutreur techniek