Veelgestelde vragen

Regeling 'Bewaar je ticket, geniet later'

Waarom deze ticketregeling?
Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hoopt de culturele sector dat kaartkopers hun favoriete podium of evenement later bezoeken. Dit helpt de culturele sector om de economische impact op te vangen die zijn ontstaan door de corona-maatregelen. Hierdoor kan er weer volop gewerkt worden aan nieuwe concerten en evenementen in de toekomst. Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar ook alle mensen achter de schermen die de evenementen mede mogelijk maken, zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele sector. Wil je meer weten over de achtergronden, kijk dan naar dit filmpje van de NOS of dit fragment van Radar

Hoe werkt de ticketregeling bij verplaatste concerten? 
Als je concert wordt verplaatst, dan blijft je ticket gewoon geldig voor het verplaatste concert. Kun je niet op de vervangende datum, dan krijg je je aankoopbedrag terug in de vorm van een digitale tegoedbon (voucher). De tegoedbon is geldig tot 1 mei 2022 en vrij te besteden bij alle concerten in het Muziekgebouw.

Ik heb gekozen voor het behoud van mijn tickets voor de nieuwe concertdatum, maar ik zie geen e-tickets staan in Mijn Agenda van mijn Muziekgebouw-account. Klopt dat wel?
Voor alle verplaatste concerten geven wij nieuwe e-tickets uit. Tegelijkertijd zijn in je account je oude e-tickets niet meer zichtbaar. De nieuwe e-tickets ontvang je via e-mail vanaf ongeveer een maand voor de nieuwe concertdatum. Helaas kunnen we deze nieuwe e-tickets niet toevoegen aan je Muziekgebouw-account. Daar zie je ze dus niet terug, ook niet tegen de tijd dat je tickets al wel hebt ontvangen via e-mail.

Hoe werkt de ticketregeling bij afgelaste concerten? 
Als een geannuleerd concert niet verplaatst kan worden naar een nieuwe datum, dan is het concert definitief afgelast. In dat geval krijg je je aankoopbedrag terug in de vorm van een digitale tegoedbon (voucher). De tegoedbon is geldig tot 1 mei 2022 en vrij te besteden bij alle concerten in het Muziekgebouw.

Hoe lang is mijn tegoedbon geldig?
Je kunt het tegoed tot 1 mei 2022 gebruiken om een ticket te kopen voor een ander concert in het Muziekgebouw. Op die manier is de tegoedbon dus te gebruiken voor concerten uit seizoen 20/21, seizoen 21/22 en seizoen 22/23. Als je uiteindelijk je tegoedbon niet (geheel) hebt gebruikt en de termijn is verlopen, krijg je het (resterende) bedrag terug.

Hoe kan ik mijn tegoedbon verzilveren?
Op dit moment kan de tegoedbon alleen door kassamedewerkers worden verwerkt als betaalmiddel. Als je tickets wil aanschaffen met de tegoedbon, bel of mail met de kassa (openingstijden op muziekgebouw.nl/kassa). De techniek om online je tickets te betalen met je tegoed is nog niet beschikbaar, maar daar wordt hard aan gewerkt. Als het zover is, lees je dat op deze plaats.

Kan ik een donatie doen?
Graag zelfs! Op het formulier over de afhandeling van je ticket kun je aangeven dat je het aankoopbedrag wil doneren. Het geld van je donatie komt ten goede aan de hele keten, maar eerst en vooral aan de musici en de ensembles. 

Kan ik ook mijn geld direct terugkrijgen?
Als je je voucher niet kunt gebruiken, heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort, hangt ervan af of het een verplaatst of een afgelast concert is. 

• Indien een concert wordt verplaatst, zal terugbetaling uiterlijk een maand na de nieuwe datum van het verplaatste concert plaatsvinden. 
• Bij afgelasting is deze termijn 3 maanden na de oorspronkelijke datum waarop het concert zou plaatsvinden. Deze ticketregeling is echter niet voor niets opgezet: culturele instellingen kunnen omvallen als iedereen zijn geld terugvraagt. Vandaar ook dat de overheid deze regeling steunt.

Mijn concertpartner wil niet doneren, maar ik wel. Kan een deel van het aankoopbedrag gerestitueerd worden?
De ticketregeling is administratief heel bewerkelijk. Om de administratieve verwerking van alle geannuleerde concerten overzichtelijk te houden, geldt er één optie (voucher, restitutie of donatie) per concert voor al je kaarten.

Kan ik mijn donatie opgeven als schenking bij de Belastingdienst?
Ja dat kan. Je kan de kassa vragen om een schriftelijke bevestiging van je donatie; deze versturen wij later dit jaar per e-mail. 

Waarom heb ik nog niets gehoord over het concert waarvoor ik kaartjes heb?
Wij kunnen niet iedereen op hetzelfde moment aanschrijven, gezien de grote aantallen concerten en kaartkopers. Daarom informeren wij kaartkopers per concert. Bij verplaatste concerten kunnen we kaartkopers pas informeren als er definitief een nieuwe datum is gevonden; soms kan dat even duren.

Website algemeen

Ik heb een opmerking over het gebruik van de website. Bij wie kan ik terecht?
Als het over een bestelling gaat, mail dan naar kassa@muziekgebouw.nl. Heb je een algemene opmerking of een wens over de website, stuur dan een mail aan onze webmaster via bart.vanos [at] muziekgebouw.nl

Account aanmaken en inloggen

Hoe kan ik een account aanmaken?
In ons stappenplan lees je hoe je in 4 eenvoudige stappen een account kunt aanmaken.

Het lukt me niet om in te loggen, wat nu?
Controleer of je de juiste gebruikersnaam en het juiste wachtwoord heeft ingevuld. Je logt op de website van het Muziekgebouw niet in met je e-mailadres, maar met de gebruikersnaam die je zelf gekozen hebt bij het aanmaken van je account. Het kan zijn dat dit hetzelfde is als je e-mailadres, maar dat is niet altijd het geval. Ben je de gebruikersnaam of je wachtwoord vergeten? Vul dan bij “inloggegevens vergeten?” je e-mailadres in. Je ontvangt dan een e-mail met daarin je gebruikersnaam en een link om het wachtwoord opnieuw in te stellen. Lukt ook dat niet, neem dan contact op met de kassa.

Ik krijg geen bevestigingscode toegestuurd, wat nu?
Het kan enige minuten duren voordat je de mail ontvangt, afhankelijk van hoe vaak je mailprogramma nieuwe mails ophaalt. Ook is het mogelijk dat de mail in je spambox (ongewenste e-mail map) terecht is gekomen. Is dit niet het geval, neem dan contact op met de kassa.

Online kaarten kopen

Hoe bestel ik met vroegboekkorting?
Als u vóór 1 oktober drie of meer verschillende concerten met het vroegboekkortingslogo in één keer bestelt, dan geldt de vroegboekkorting. De site past deze korting niet automatisch toe. Bij het stoelen/kaarten kiezen ziet u een lijst met beschikbare tarieven. Het voor u gunstigste tarief staat bovenaan.

Voeg minimaal drie concerten met het vroegboekkortingslogo toe aan uw winkelmandje. Het systeem herkent dat u recht heeft op het 3+ vroegboektarief en meldt dit ook. Bij het stoelen reserveren, kiest u het 3+ vroegboektarief, dat automatisch bovenaan staat. Let op: u dient voor alle concerten precies evenveel kaarten met het 3+ vroegboektarief te bestellen. Alleen dan wordt de vroegboekkorting toegekend. Deze procedure geldt ook voor het 6+ en 9+ vroegboektarief.

Aan het einde van mijn bestelling blijkt dat ik geen of te weinig vroegboekkorting heb ontvangen, terwijl ik voldoe aan de voorwaarden. Hoe kan dit?
Waarschijnlijk heeft u concerten met vroegboekkorting aan uw winkelmandje toegevoegd, terwijl u al aan het stoelen/prijzen reserveren was begonnen voor andere concerten. Het systeem wijzigt de prijs van ingeboekte plaatsen namelijk niet vanzelf, ook al heeft u (door het toevoegen van een concert) recht op meer korting.

Houd daarom strikt vast aan de nieuwe bestelvolgorde op deze website:
1) álle concerten in het winkelmandje doen
2) per concert stoelen/prijzen reserveren

Voeg liefst geen concerten toe of verwijder geen concerten uit uw winkelmandje, zodra u begonnen bent met stoelen/prijzen selecteren.

Wilt u toch een concert toevoegen, terwijl u voor andere concerten al stoelen/prijzen heeft gereserveerd? Annuleer dan eerdere reserveringen door linksonder in het winkelmandje te klikken op 'Reservering annuleren'. Gekozen concerten blijven dan in uw winkelmandje staan, maar de gereserveerde stoelen/prijzen vervallen. Kies daarna voor uw concerten opnieuw uw stoelen/prijzen.

Als u al betaald heeft voor een bestelling die niet klopt, neem dan contact op met de kassa.

Hoe bestel ik in één keer een hele serie?
Bij sommige (lange) series en festivals staat een groene knop 'Hele serie in winkelmandje'. Alle concerten worden dan toegevoegd aan uw winkelmandje.

Ik heb een actiecode, hoe gebruik ik deze?
Nadat u uw concertselectie heeft gemaakt, klikt u op “stoelen/plaatsen kiezen”. Nu kunt u rechts boven in het scherm een actiecode invullen. Klik nadat u de code hebt ingevuld op “Activeer” om de actiecode toe te passen.

Waarom kan ik bij sommige concerten wel stoelen kiezen en bij andere niet?
De meeste van onze concerten zijn geplaceerd. Dat wil zeggen dat u zelf bij het bestellen stoelen kunt kiezen in de plattegrond. Wanneer u kiest voor automatische plaatsing, zoekt het systeem de beste nog beschikbare stoelen uit. U geeft alleen aan hoeveel kaarten u wilt voor welk tarief. In beide gevallen ziet u rij- en stoelnummer terug in de bevestiging en op uw (e)ticket. Bij ongeplaceerde concerten is stoelkeuze niet mogelijk en geeft u bij het bestellen alleen aan hoeveel kaarten u wilt voor welk tarief.

Hoe kies ik eenvoudig voor meerdere geplaceerde concerten dezelfde stoel?
Heeft u verschillende concerten in uw winkelwagentje, dan kunt u uw stoelkeuze voor het eerste concert gemakkelijk kopiëren naar de andere concerten met de knop ‘stoelkeuze herhalen’. Voor alle concerten krijgt u dan dezelfde plaatsen, mits deze beschikbaar zijn.

Ik krijg bij het stoelen kiezen de melding (in rood): 'U heeft niet voor ieder concert hetzelfde aantal kaarten gekozen voor de vroegboekprijs. Pas uw keuze aan.' Wat moet ik doen?
Deze melding krijgt u
• omdat u na het kiezen van kaarten met vroegboekkorting een of meerdere concerten uit uw winkelmandje heeft verwijderd. Het door u gekozen 3+, 6+ of 9+ tarief geldt nu niet meer.
• voor elk concert niet precies hetzelfde aantal kaarten met vroegboekkorting heeft gekozen (zie ook hierboven).

Kies onderaan de bestellijst voor “reservering annuleren”, klik op het icoon voor winkelmandje (rechtsboven) en kies daarna per concert het dan geldende kortingstarief (passend bij het aantal concerten dat u dan hebt geselecteerd; de website toont bovenaan het gunstigste tarief).

Ik krijg een foutmelding tijdens mijn bestelling
Indien u nog geen betaling heeft verricht, probeert u het nogmaals. Lukt het wederom niet, neem dan a.u.b. contact op met de kassa. Heeft u al betaald en krijgt u dan een foutmelding? Neem dan direct contact op met de kassa.

Ik krijg tijdens het bestellen de melding 'Er is een fout opgetreden bij het inboeken van uw reservering. Neem contact op met de kassa', wat is er aan de hand?
De oorzaak kan een plotselinge technische storing zijn. Ook bestaat de kans op deze melding bij ingewikkelde, grote bestellingen. Neem contact op met de kassa.

Ik krijg de melding 'De maximale besteltijd is verstreken. Alle door u gereserveerde stoelen zijn weer vrijgegeven.' 
Tussen het moment dat u stoelen reserveert en afrekent mag maximaal een uur zitten. Wanneer u er langer over doet, worden de stoelen vrijgegeven. De concerten blijven wel in uw winkelmandje zitten. U kunt dus eenvoudig opnieuw stoelen reserveren. 

Ik wil mijn bestelling annuleren. Gaat de selectie in mijn winkelmandje dan ook verloren?

Als u onderaan de bestellijst kiest voor ‘reservering annuleren’ gaat de concertselectie in uw winkelmandje niet verloren. U moet wel opnieuw uw stoelen kiezen.

Ik krijg een foutmelding bij het afrekenen, wat nu?
Indien u nog geen betaling heeft verricht, probeert u het nogmaals. Lukt het wederom niet, neem dan a.u.b. contact op met de kassa. Heeft u al betaald en krijgt u dan een foutmelding? Neem dan direct contact op met de kassa.

Ik wil stoelen kiezen, maar ik krijg opeens een lijst tarieven, waarom?
Dit concert is ongeplaceerd. Bovenaan de lijst staat het tarief dat in uw geval geldt. Kies uw aantal kaarten en bevestig.

Ik kies voor automatische stoelkeuze en krijg een lijst tarieven. Wat moet ik doen?
Bij het stoelen kiezen staat 'de gunstigste prijs waar u recht op heeft' bovenaan. Kies uw aantal kaarten en bevestig.

Ik heb een actiecode maar die wordt niet geaccepteerd bij het bestellen. Wat nu?
Neem de actiecode exact over zoals aangegeven. Dus inclusief hoofletters, spaties, cijfers etc. Lukt het dan nog niet, neem dan a.u.b. contact op met de kassa.

Ik heb een Stadspas. Waar vind ik de Stadspasprijs bij een concert?
Op de concertpagina staan hoogste en laagste prijs vermeld. Wanneer u op het pijltje ernaast klikt, komen alle beschikbare tarieven in beeld, waaronder de Stadspasprijs.

E-tickets

Kan ik kiezen tussen papieren tickets en e-tickets?
Ja, dat kan. Als u online kaarten bestelt, krijgt u in het bestelproces daarvoor de keuze. Wanneer u voor papieren tickets kiest, worden deze per post naar u toegestuurd. Wij rekenen hiervoor €3 verzendkosten. Wanneer u voor e-tickets kiest, worden deze toegevoegd aan uw Muziekgebouw-account zodat u ze daar zelf kunt downloaden.

Als ik kies voor e-tickets in mijn bestelling, krijg ik ze dan na mijn betaling gemaild?
Nee, de e-tickets zelf mailen wij niet. Zodra de betaling succesvol is afgerond, krijgt u een bevestigingsmail met een link waarmee u het e-ticket kunt downloaden in uw Muziekgebouwaccount. U hoeft dat niet direct te doen. Op elk ander moment kunt e-tickets downloaden als u inlogt op uw account.

Hoe download ik mijn e-tickets?
Log in op uw Muziekgebouw account met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik nu op het icoon met uw initialen rechts bovenaan de pagina en vervolgens op “mijn agenda”. Hier verschijnen alle e-tickets die voor u beschikbaar zijn. Bezoekt u de site vanaf een mobiel apparaat? Dan vindt u de “mijn agenda” pagina door na het inloggen op het menu icoon links bovenaan de pagina te klikken.

Moet ik de e-tickets printen om toegang te hebben tot het concert?
Nee, dat hoeft u niet. U kunt het e-ticket ook tonen via uw telefoon. Zet dan wel a.u.b. de helderheid van uw scherm op maximaal. Wanneer u uw e-ticket print, zorg dan dat de printgrootte tussen 93% en 100% ligt.

Hoe wordt mijn e-ticket gecontroleerd?
De e-tickets controleren wij met een scanner bij de ingang van de zaal. Houd daarom uw e-ticket met barcode goed zichtbaar gereed. Wanneer u een e-ticket met CJP-, Stadspas of Early Birdkorting heeft gekocht, kan bij de kaartcontrole om uw kortingspas of ID gevraagd worden.

Kassa en betaalwijze

De kassa is gesloten, wat nu?
U kunt de kassa mailen via kassa@muziekgebouw.nl. Gebruik dit e-mailadres a.u.b. niet om kaarten te reserveren of te bestellen. U kunt via e-mail wél een adreswijziging doorgeven of andere vragen stellen.

Hoe kan ik online betalen?
U kunt online betalen met iDeal, creditcard (Visa, Eurocard/Mastercard) of PODIUM Cadeaukaart.

Wenslijstje

Waarom het wenslijstje gebruiken?
Hiermee kunt op de makkelijkste manier rustig uw eigen concertseizoen samenstellen. Ook als er een paar uur of een paar dagen tussen zitten. Het wenslijstje is gekoppeld aan uw account: om concerten toe te voegen of het lijstje in te zien moet u een account aanmaken en ingelogd zijn. U voegt een concert toe aan uw wensenlijstje door het hartje aan te klikken op de concertpagina.

Als u tevreden bent over uw selectie, kunt u de concerten uit uw wenslijstje eenvoudig met één klik verplaatsen naar uw winkelmandje. Als u eenmaal vanuit uw winkelmandje stoelen gaat kiezen, dan heeft u ongeveer 60 minuten om uw bestelling helemaal af te ronden (in verband met het vasthouden van de door u gekozen stoelen in ons reserveringssysteem).

Kan ik bestellen zonder wenslijstje?
Ja, als u maar een of twee concerten wilt bestellen is dat zelfs de makkelijkste manier. Het wenslijstje is vooral bedoeld voor als u meer dan twee concerten tegelijk wilt bestellen, of op uw gemak uw eigen concertseizoen wilt samenstellen aan het begin van het seizoen.

Ik ben mijn concertselectie kwijt. Hoe kan dat?
U heeft vermoedelijk geen gebruik gemaakt van het wenslijstje. Daarmee kunt u zonder tijdslimiet en in alle rust uw eigen concertpakket samenstellen. Vervolgens kunt u eenvoudig de concerten uit uw wensenlijstje verplaatsen naar uw winkelmandje.

Concertinformatie


Hebben jullie activiteiten voor kinderen?

Ja, wij organiseren muziektheaterconcerten voor kinderen in de serie Kijk Muziek! (2 tot 4 jaar en 5+), concerten in de serie Open je Oren! (vanaf 8 jaar) en SoundLAB workshops in de Atriumzaal (vanaf 7 jaar). Voor meer informatie en reserveren zie www.muziekgebouw.nl/jeugd. Ook organiseren we educatieve activiteiten voor scholen.

Geeft het Muziekgebouw geen volledig seizoensmagazine meer uit?
Nee, vanaf seizoen 13/14 doen wij dat niet meer. Wij geven wel een highlightbrochure per seizoen uit waarin per concertserie enkele concerten zijn uitgelicht. Achterin deze brochure vindt u een compleet chronologisch overzicht. Op onze website staan wél alle concerten volledig vermeld. Wilt u er zeker van zijn dat u de highlightbrochure in april thuisgestuurd krijgt? Vul dan het aanvraagformulier in.  

Geven jullie een papieren maandagenda uit?
Wij geven alleen een digitale maandagenda uit. Geef u op voor de maandagenda.

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuw bijgeboekte concerten?
Volg ons op Facebook / Twitter of geef u op voor de digitale maandagenda. U kunt ook kijken bij Series Muziekgebouw onder ‘Bijgeboekt’.

Ik wil een Early Bird-ticket van €12,50, maar zie bij het concert geen Early Bird-ticketprijs staan.
Voor bijna al onze concerten verkopen we Early Bird-tickets voor iedereen tussen de 13 en 30 jaar. Per concert is echter een beperkt aantal Early Bird-tickets beschikbaar. Wanneer er geen Early Birdprijs vermeld staat, waren er geen tickets beschikbaar of zijn alle Early Birdtickets verkocht. Wees er dus snel bij!

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen