Nieuw Amsterdams Peil (foto Carine Bijlsma)

True Colors

Nieuw Amsterdams Peil
zo 20 nov 2022 16:00 - 17:00
zo 20 nov 2022
16:00 - 17:00
  • zo 20 nov 2022
    16:00 - 17:00
    Excl. pauzedrankje
    Kleine Zaal

Programma

Edmund Finnis Three Parts
Tristan Murail Les Ruines circulaires
György Kurtág Hommage à R. Schumann
Claude Vivier Pièce pour violoncello et piano
Toru Takemitsu Quatrain

Uitvoerenden

Nieuw Amsterdams Peil:
Lars Wouters van den Oudenweijer klarinet
Heleen Hulst viool
Mick Stirling cello
Gerard Bouwhuis piano

Kleur vangen in noten

De mens is in staat om ongeveer tien miljoen kleuren te onderscheiden. Zou het bij componisten en klankkleuren hetzelfde werken? Er zijn componisten die kleur als wezenlijk onderdeel van het componeren zien. Die inspiratie van kleuren is terug te vinden in titels van composities van de Britse componist Edmund Finnis: Across White Air, Colour Field Painting of Parallel Colour. Niet voor niets noemde The Guardian zijn muziek 'iriserend'. De Canadees Claude Vivier herinnert zich geluiden en muziek van zijn verre reizen die hij in kleur probeert te vangen.

De Franse componist OIivier Messiaen vermeldde heel precies kleuren in zijn partituren: hier moet het smaragd-amethist klinken, daar opaal, of juist melkwit en goud. Dit verschijnsel, het zien van kleuren bij muziek, heet synesthesie. Niet onlogisch dat Murail, Kurtág en Takemitsu, allen bewonderaars van Messiaen, iets meekregen van de synesthesie van hun grote voorbeeld.