Calefax Rietkwintet + Nederlands Kamerkoor
-
Thu 3 Apr 201420:15 - 21:30Grote Zaal
Program
Inleiding / 19.15 uur / Tido Visser (directeur Nederlands Kamerkoor) in gesprek met Jelte Althuis (Calefax)
Sebastián Aguilera de Heredia Ensalada
Steve Martland Skywalk
Eric Dolphy God bless the child
Olivier Messiaen Uit Quatuor pour la fin du temps: Louange à l’Éternité de Jésus
Dmitri Sjostakovitsj Prelude en Fuga No. 12 in gis-klein
Johannes Ockeghem Mort, tu as navré de ton dart
Claudio Monteverdi Lamento d’Arianna (voor koor en rietkwintet)
Roque Jacinto de Chavarría Fuera, fuera!
Daníel Bjarnason Ek ken die nag
Bheka Dlamini Woah Lashona
Credits
Calefax Rietkwintet
Nederlands Kamerkoor
Robert Hollingworth dirigent
Dagmar Slagmolen Mise en espace
Soms gebruiken componisten en tekstschrijvers hun werk om hun gedwongen afzondering draaglijk te maken. Zoals Messiaen, gevangen genomen in de Tweede Wereldoorlog. In Far from home klinkt muziek ontstaan in uiterste afzondering, in uithoeken van de wereld, of in geïsoleerde perioden uit de muziekgeschiedenis. Met als slot de hartekreet Woah Lashona van zulu-componist Bheka Dlamini: een lied van een man ver van huis, verlangend naar zijn terugkeer.
Afzondering komt ook terug in de tekst. Monteverdi gebruikt de jammerklacht van Ariadne, achtergelaten door Theseus op het eiland Naxos. Een indringend contrast met de heimweepoëzie van de Zuid-Afrikaanse dichteres Elisabeth Eybers, op muziek gezet door de jonge IJslander Daníel Bjarnason. De Chavarría, een Argentijnse componist uit de vroege barok, laat horen hoe het vermengen van twee verschillende culturen kan leiden tot iets compleet nieuws.
Als toegift klinkt Oedipus' Dream van componiste Calliope Tsoupaki. Zij schreef dit werk op 6 maart jl. in een glazen huis in de Entreehal van het Muziekgebouw: