Jóhann Jóhannsson + Bill Morrison + Belgian Brass
-
Fri 21 Feb 201420:30 - 21:30Grote Zaal
Program
19.00 uur / Foyerdeck 1
Gonzo(circus) DJ’s
Jeroen Uyttendaele
Met zijn audiovisuele installaties, instrumenten en klankcomposities maakt geschoold kunstenaar Jeroen Uyttendaele niet alleen muziek om naar te luisteren, maar ook om naar te kijken. Een terugkerend thema in zijn werk is zijn fascinatie voor tastbaarheid van technologie en informatie binnen een muzikaal kader. In een van zijn meest toonaangevende werken ‘Ground’ (i.s.m. Dewi de Vree) komen beeld en geluid op een prachtige en vernieuwende manier samen. Deze avond zal Jeroen Uyttendaele echter iets helemaal nieuws laten zien en horen.
20.30 uur / Grote Zaal
Concert Johann Johannsson + Bill Morrison + Belgian Brass
The Miners’ Hymn (Nederlandse première)
21.45 uur / Foyerdeck 1
Gonzo(circus) DJ’s
Petrels
Petrels is het alterego van de Engelsman Oliver Barrett die inmiddels een tweetal albums op zijn naam heeft staan: ‘Haeligewielle’ en het recent verschenen conceptalbum ‘Onkalo’. ‘Onkalo’ verwijst naar een Finse nucleaire dumpingplek in opbouw die zo’n 100.000 jaar dienst moet doen. Zeg maar: even lang als de mensheid bestaat. Wie fan is van Tim Hecker, Fennesz of Stars Of The Lid zal hier onverwijld zijn gading in vinden.
Credits
Jóhann Jóhannsson dirigent
Bill Morrison film
Belgian Brass
Jeroen Uyttendaele
Petrels
Gonzo(circus) DJ’s
In The Miners’ Hymns – door de Amerikaanse muziekjournalist Alex Ross omschreven als ‘een prachtig en verwoestend werk’ – draait het om sociale, culturele en politieke aspecten van honderd jaar mijnwerkersgeschiedenis in Noordoost-Engeland. De Amerikaanse filmmaker Bill Morrison en IJslandse componist Jóhann Jóhannsson werkten samen aan het indringende project met geluidloze zwartwitbeelden, live voorzien van een intense soundtrack.
Soms hoopvol en strijdlustig en soms tergend melancholisch zijn de composities van Jóhannsson, geïnspireerd op de sterke regionale brassbandcultuur in mijnwerkersgemeenschappen. Jóhannsson vermengt klassiek met elektronische muziek en koperblazers, tegen een achtergrond van zeldzame archiefbeelden van onder meer de BBC. Bill Morrison bewerkte deze beelden tot een woordloze maar veelzeggende found footage film.