Jan Michiels

Een alternatieve paaswake

Jan Michiels
do 6 apr 2023 20:15 - 22:00
do 6 apr 2023
20:15 - 22:00
  • do 6 apr 2023
    20:15 - 22:00
    Grote Zaal

Programma

Joseph Haydn Introduzione uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Eine Blume für Nuria (sich öffnend)
Joseph Haydn Sonata I uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Leoš Janáček Predtucha uit Sonáta 1.X.1905
Joseph Haydn Sonata II uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Doppel Consolation, für Janka Szendrei und mich selbst 
Joseph Haydn Sonata III uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Blumen die Menschen uit Die Sprüche des Pëter Bornemisza
Joseph Haydn Sonata IV uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Les adieux uit Játékok deel 6
Joseph Haydn Sonata V uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Luigi Nono …sofferte onde serene… 
György Kurtág Eine Blume für Nuria (dieselbe, sich schliessend)
Joseph Haydn Sonata VI uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Leoš Janáček Smrt uit Sonáta 1.X.1905
Joseph Haydn Sonata VII uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Joseph Haydn Il Terremoto uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Uitvoerenden

Jan Michiels piano

Emotioneel geweld en breekbare glasklanken

Het lijdensverhaal in indrukwekkende klassieke en moderne pianoklanken. Als het om programma’s gaat waarbij de som meer is dan de delen, is de Belgische pianist Jan Michiels een grootmeester. Van Haydns verstilde Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze duik je in de schrijnende miniaturen van György Kurtág om vervolgens bij de kladden gegrepen te worden door Janáčeks Sonata 1.X.1905, die klinkt als een modern lijdensverhaal. In dit emotionele geweld zijn de breekbare glasklanken van Luigi Nono een even vreemd als welkom rustpunt.

Weinig werken zijn na de Matthäus Passion van Bach meer verbonden met Pasen dan Haydns Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze. De versie voor solopiano maakte hij niet zelf, maar hij was er wel gelukkig mee. Aangevuld met Janáčeks protest tegen de brute dood van een arbeider tijdens een demonstratie op 1 oktober 1905 en de wonderlijke en poëtische werelden van Kurtág en Nono, vormt dit recital van de eigenzinnige Jan Michiels een perfecte alternatieve ‘paaswake’. 

De hoogmodernen

Hemelbestormers in dienst van de vooruitgang