Asko|Schönberg
-
Thu 24 Oct 201320:15 - 22:00Grote Zaal
Program
Inleiding door Thea Derks / 19.15 uur
Maurice Ravel Le tombeau de Couperin (bew. Wolfgang Renz)
Maurice Ravel Trois Poèmes de Stéphane Mallarmé
Claude Debussy 5 Préludes (bew. Hans Zender)
Gérard Grisey Partiels
Credits
Asko|Schönberg
Etienne Siebens dirigent
Katrien Baerts sopraan
Ruim honderd jaar geleden waren Claude Debussy en Maurice Ravel de leidende Franse componisten. Als ware illusionisten blonken zij uit in de kunst van het weglaten en verruilden zij romantisch bombast voor subtiliteit. Klankkleur werd even belangrijk als de noten zelf. Daarmee baanden ze de weg voor naoorlogse Franse componisten als Gérard Grisey (1946-1998). Hij ging verder: niet klankschoonheid maar het fysieke effect van de pure klank staat voorop.
Ravel orkestreerde zijn pianowerk Le tombeau de Couperin zelf, maar liet daarbij twee delen weg. Asko|Schönberg speelt de volledige suite in een recente bewerking van Wolfgang Renz. Ravels Trois Poèmes de Mallarmé zijn in sfeer verwant aan Debussy’s Préludes: associatieve, droomachtige miniaturen met een ronduit sensueel klankbeeld. In vergelijking hiermee klinkt Grisey’s Partiels als een schreeuw, of als een zorgvuldige analyse daarvan. Muziek als fysieke ervaring – van streling tot vuistslag.
Asko|Schönberg is ensemble in residence