Terry Riley & Friends
-
Wed 8 Apr 201520:15 - 22:15Grote Zaal
Program
Warm up / festivalcafé / vanaf 18.30 / i.s.m. 22tracks
Minimal Music Marathon met Luc Mast
Openingsprek met festivalartiesten André de Ridder, Gwyneth Wentink en Mattheis over de betekenis van Terry Riley, minimal music, en Riley’s nieuwste werk Children of Gaza.
Grote Zaal / 20.15-22.15
Terry Riley & Friends
Terry Riley A Rainbow in Curved Air (bew. Arnold Marinissen en Anthony Fiumara)
Terry Riley Children of Gaza (wereldpremière) *
Terry Riley In C
* tot stand gekomen met steun van de American Harp Society
After / festivalcafé / van 22.15–01.00 uur / i.s.m 22tracks
22edits met o.a. Mattheis
Minimal Music Marathon met Luc Mast
Credits
Lunatree (A Rainbow in Curved Air)
Stargaze (In C)
Gregory Charette dirigent (Children of Gaza)
Gwyneth Wentink harp (Children of Gaza)
Janne Rättyä accordeon (Children of Gaza)
William Knight tenor (Children of Gaza)
Nieuw Amsterdams Jeugdkoor (Children of Gaza)
Op de openingsavond van het World Minimal Music Festival worden verschillende werken van special guest en minimal music-componist van het eerste uur Terry Riley gespeeld. Dé twee klassieke minimal werken waarmee hij zijn naam vestigde: In C uit 1964 en A Rainbow in Curved Air. Dit laatste werk componeerde hij in de zomer van 1967. De tijd van de hippies, ‘summer of love’, het jaar van The Doors, Jimi Hendrix en The Beatles. Het werk ademt de sfeer van die tijd: love, peace, niets is te gek. Naast zijn ‘oerwerken’ in dit concert ook de wereldpremière van Rileys allernieuwste compositie: Children of Gaza dat hij speciaal voor dit festival componeerde.
In C is zonder twijfel een van de meest belangrijke minimal music-werken en in meerdere opzichten een statement. Het werk staat in de eenvoudige toonsoort C en vormt een brug tussen de genoteerde klassieke muziek en de improvisaties in de jazz. Maar In C gaat naast het samenspelen ook over luisteren en over richting geven aan een niet-hiërarchische groep musici. Tijdens het festival zal het werk meer dan een keer te horen zijn, uitgevoerd door verschillende musici.
Terry Riley over zijn nieuwste werk: “Met dit stuk wil ik kinderen in alle oorlogsgebieden een stem geven. Kinderen die het slachtoffer zijn van verkeerde beslissingen gemaakt door volwassenen, met als gevolg dat zij de wereld een gewelddadige plek maken.” Riley belicht met zijn compositie de humanitaire achtergronden van oorlogssituaties, zonder een politiek statement te willen maken. Gaza dient hierin als voorbeeld.