Thomas Oliemans (foto Marco Borggreve)

Een verbond tussen Brahms en Schumann

Thomas Oliemans + Malcolm Martineau
di 2 jul 2024 20:15 - 22:15
di 2 jul 2024
20:15 - 22:15
  • di 2 jul 2024
    20:15 - 22:15
    Pauze 21:05
    Grote Zaal

Programma

19.30 uur / Grote Zaal / Voorprogramma / Hanqing Zhou (bas-bariton) en Julia Buizer-Madzhar (piano)
Pjotr Tsjaikovski Don Juans serenade
Sergej Rachmaninov O, dolgo budu ja, v molchan'i nochi tajnoj (In de stilte van de mysterieuze nacht)
Vincenzo Bellini Il fervido desiderio
Jiping Zhao 幽兰操 (the integrity of orchid)
Robert Schumann Stille Tränen
Jules Massenet Riez, allez, riez du pauvre idéologue

20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Johannes Brahms Die schöne Magelone
Robert Schumann Liederkreis op. 39

Uitvoerenden

Thomas Oliemans bariton
Malcolm Martineau piano

Die schöne Magelone vervlochten met Liederkreis

Veelzijdig, dat woord is bij uitstek van toepassing op Thomas Oliemans. Als operazanger schopte hij het al tot de Metropolitan Opera in New York. Als liedzanger zingt hij net zo makkelijk Franse chansons als liederen van Schubert, waarbij hij zelfs zichzelf op de piano begeleidt. Ook nu komt hij met iets bijzonders. Samen met de fameuze liedbegeleider Malcolm Martineau voert hij Die schöne Magelone van Brahms uit, helemaal vervlochten met de cyclus Liederkreis van Schumann.

Johannes Brahms schreef Die schöne Magelone in 1861 op teksten van Ludwig Tieck. Het melodrama, oorspronkelijk met gesproken teksten, is het verhaal van ridder Peter die verliefd wordt op de schone Magelone en vele avonturen beleeft voordat de twee werkelijk herenigd kunnen worden. De vijftien liederen lijken qua sfeer op elkaar. Door de afwisseling met de twaalf liederen uit Schumanns Liederkreis, die werken als een soort commentaar, krijgt Brahms’ cyclus nieuwe betekenis.