Portret van Pieter Cnoll, Cornelia van Nijenroode, hun dochters en twee tot slaaf gemaakte bedienden (Batavia, 1665) van Jacob Coeman [Rijksmuseum]

Otemba - Daring Women

Misato Mochizuki, Jan van den Berg, Janine Brogt, Ryoko Aoki, Bernadeta Astari, Michael Wilmering, New European Ensemble
do 19 jun 2025 20:30 - 21:40
do 19 jun 2025
20:30 - 21:40
  • do 19 jun 2025
    20:30 - 21:40
    Grote Zaal

Programma

19.45 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
door librettist Janine Brogt

20.30 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Misato Mochizuki Otemba – Daring Women 

Uitvoerenden

Misato Mochizuki muziek
Janine Brogt libretto
Jan van den Berg artistieke leiding, regie

New European Ensemble

Ryoko Aoki (Cornelia van Nijenrode), Bernadeta Astari (Kirana Diah), Michael Wilmering (Conservator) zang
robot AI scanning
Gé Wegman licht
Lisa Konno kostuums 
Theater Adhoc, New European Ensemble productie

17e-eeuws schilderij uit het Rijksmuseum komt tot leven voor een gesprek over ontembaarheid

Otemba – Daring Women is een muziektheatervoorstelling ter gelegenheid van Amsterdam 750, gecomponeerd door Misato Mochizuki. De voorstelling is gebaseerd op het schilderij Portret van Pieter Cnoll, Cornelia van Nijenroode, hun dochters en twee tot slaaf gemaakte bedienden (Batavia, 1665) van Jacob Coeman, dat in het Rijksmuseum hangt. In Otemba – Daring Women stapt Cornelia uit het schilderij en gaat in gesprek met de restaurateur over koloniale verhoudingen, de vrouwelijke blik en autonomie.

De restauratie van het 17e-eeuwse doek met een koloniaal tafereel mondt uit in een nachtelijke ontmoeting tussen de Indonesische restaurator en de geportretteerde vrouw: de Japans-Nederlandse Cornelia van Nijenroode, echtgenote van Pieter Cnoll, een welgestelde opperkoopman in Batavia. Na zijn dood hertrouwt ze en spant als eerste vrouw in Nederland een rechtszaak aan over financiële zelfbeschikking wanneer ze wil scheiden van haar tweede echtgenoot. 'Otemba' (ontembaar) is niet alleen de titel van de voorstelling, maar ook één van de meer dan honderdzestig woorden die het Japans heeft ontleend aan het Nederlands. Het verwijst naar opstandige vrouwen die zich niet onderwerpen en hun eigen gang gaan. 

Muzikale tradities
Mochizuki verbindt in haar muziek elementen uit verschillende muzikale tradities uit Japan en het westen. Met impressionistische en kleurrijke klanken als leidraad, ontstaat een nieuwe sfeer, een nieuw verhaal. De voorstelling verkent vragen over identiteit, de impact van de koloniale erfenis en toont vrouwen die hun eigen pad volgen, dwars door tijd, ruimte en sociale klasse. Mochizuki put uit haar ervaring als artist in residence bij IRCAM, het befaamde centrum voor hedendaagse muziek in Parijs. De zangers brengen hun eigen culturele bagage en unieke klankkleur in: Bernadeta Astari is een Indonesische, klassiek geschoolde sopraan en Ryoko Aoki combineert traditionele Japanse Noh-recitaties (utai) met eigentijdse muziek.

De voorstelling is in het Engels, Indonesisch en Japans
Boventiteling: Engels, Nederlands

Misato Mochizuki (foto Ayane Shindo)
Misato Mochizuki (foto Ayane Shindo)
Inzoomen
Dana Astari (foto Viorica Cernica)
Dana Astari (foto Viorica Cernica)
Inzoomen
Ryoko Aoki (foto Tadayuki Minamoto)
Ryoko Aoki (foto Tadayuki Minamoto)
Inzoomen
Michael Wilmering (foto Otto van den Toorn)
Michael Wilmering (foto Otto van den Toorn)
Inzoomen
Jan van den Berg (foto DigiDaan Fotografie)
Jan van den Berg (foto DigiDaan Fotografie)
Inzoomen
Janine Brogt (foto Judith van IJken)
Janine Brogt (foto Judith van IJken)
Inzoomen
New European Ensemble (foto Rob Overmeer)
New European Ensemble (foto Rob Overmeer)
Inzoomen

Inschrijven voor onze nieuwsbrief