Utopia :: 47
-
di 21 jun 201120:15 - 21:35Grote Zaal
Programma
Deel 1 part 1 (1647)
Heinrich Schütz (1585-1672)
arr. Eric Sleichim
Fili mi Absalon
Mein Sohn, warum hast du uns das getan
Auf dem Gebirge
Ich werde nicht sterben, sondern leben O Jesu Nomen Dulce
Herzlich lieb hab ich dich, o Herr
Quemadmodum desiderat cervus
Deel 2 part 2 (2047)
Eric Sleichim
module 1-11-111-1v-v-v1-v11
(creatie creation)
Uitvoerenden
geïnspireerd door / inspired by
Günther Grass, John Gray, Yvonne Vera en de and the Manifesten
regie, muziek, scenografie / direction, music, scenography
Eric Sleichim
video
Kurt d’Haeseleer
elektronica / electronics
Max Bruckert (Grame)
dramaturgie / dramaturgy
Erwin Jans, Jan Vandenhouwe
kostuums / costumes
Isabelle Lhoas
lichtontwerp / lighting design
Luc Schaltin (Kaaitheater)
repetitor / répétiteur
Marnix de Cat
mezzosopraan / mezzo soprano
Cristina Zavalloni
BL!NDMAN
Griet de Geyter sopraan, draaitafels soprano, turntables
Gunther Vandeven countertenor, draaitafels counter tenor, turntables
Andreas Halling tenor, draaitafels,
Tiemo Wang basbariton, draaitafels bass baritone, turntables
Koen Maas sopraansax, e-gitaren soprano sax, e-guitars
Roeland Vanhoorne altsax, e-gitaren alto sax, e-guitars
Piet Rebel tenorsax, e-gitaren tenor sax, e-guitars
Raf Minten baritonsax, e-gitaren baritone sax, e-guitars
productie / production
Muziektheater Transparant & BL!NDMAN
in opdracht van / commisioned by
MA-festival, KlaraFestival in coproductie in coproduction with deSingel, bl!ndman en and Muziektheater Transparant
met medewerking van / with participation of
Concertgebouw Brugge, Kaaitheater, Grame
met dank aan / with thanks to
Les Ballets C de la B, Aan Brecht, Jan, Jonas, Jonas, Jef, Roeland, Wout
‘Bl!ndman zal dus nooit aan het einde van zijn tocht zijn en schrijf je terecht met een uitroepingsteken, de alertheid van het zoeken.’ – Yves Knockaert
De wereld ligt in puin – waarom nog een passie?
Als de wereld in puin ligt wat betekent de muziek van een 17e- eeuwse componist dan nog? Dat is de centrale vraag in Utopia :: 47 – a very last Passion, van de Vlaamse componist en saxofonist Eric Sleichim.
Deze opera/performance is een tweedelige passie waarin een verband gelegd wordt tussen het laatste jaar van de Dertigjarige Oorlog, 1647, en het laatste jaar van een toekomstige Dertigjarige Oorlog, 2047.
De schoonheid van de geestelijke muziek, zoals Heinrich Schütz die componeerde tijdens de Dertigjarige Oorlog, was een ultiem teken van hoop op een betere wereld. Maar zouden wij in onze ultrapostmoderne tijd nog gevoelig zijn voor een dergelijk ethisch appél? Wat voor passie kunnen wij in 2047 beleven?
The world is in ruins – where is the passion?
If the world is in ruins, what can the music of a 17th century composer do? That is the central question in Utopia :: 47 – a very last Passion, by Flemish composer and saxophonist Eric Sleichim.
The opera/performance is a two part Passion, in which the last year of the Thirty Years’ War, 1647, is connected with the last year of a future Thirty Years’ War, 2047.
For centuries the beauty of spiritual music, as composed by Heinrich Schütz during the Thirty Years’ War was an ultimate harbinger of a better world. But, would we still be receptive to such an ethical appeal in these ultra-postmodern times? What passion would we profess in 2047?