Cappella Mariana (foto Petr Tomaides)

De reis van Caravaggio

Cappella Mariana
wo 26 jan 2022 20:15 - 21:30
wo 26 jan 2022
20:15 - 21:30
  • wo 26 jan 2022
    20:15 - 21:30
    Grote Zaal

Programma

Milaan 1584–1591 
Claudio Monteverdi Non si levava ancor (Il secondo libro de madrigali a cinque voci) 
Gioseppe Caimo Ove, pazzo che sei (Il secondo libro di canzonette à 4 voci)

Rome 1592–1606 
Luca Marenzio O Fortuna volubile e leggiera Una pur chiedere (Il sesto libro de madrigali a sei voci) 
Giovanni Pierluigi da Palestrina Lamentationes Jeremiae Prophetae, Lectio I (Opera Omnia XXV)

Napels 1606–1607 
Carlo Gesualdo da Venosa Jerusalem, surge (Responsoria et alia…) 
Pomponio Nenna Dovrò dunque morire (Il quarto libro dei madrigali) 

Malta 1607–1608 
Giovanni de Macque Tu ti lagni al mio pianto (Il sesto libro dei madrigali) 
Fernando de las Infantas Congregati sunt a 7 

Sicilië 1608–1609 
Gregorio Zucchini Gaudium sit semper a 7 (Promptuarium musicum).
Antonio Il Verso Io vivo, Io spiro ancora (Quindici libro dei madrigali)

Napels 1609–1610 
Carlo Gesualdo da Venosa Moro, lasso! (Libro sesto dei madrigali a 5 voci) 
Pomponio Nenna Occhi miei che vedeste (Il quarto libro dei madrigali a 5 voci)
Carlo Gesualdo da Venosa
Ecco, moriro dunque (Quarto libro dei madrigali a 5 voci)
Carlo Gesualdo da Venosa
Illumina nos a 7 (Sacrae Cantiones II)

Uitvoerenden

Cappella Mariana:
Vojtěch Semerád artistieke leiding
Hana Blažíková, Barbora Kabátková sopraan
Daniela Čermáková alt
Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep, Adriaan de Koster tenor 
Jaromír Nosek bas

Ontroerende en herkenbare menselijke emoties

Het Praagse ensemble Cappella Mariana neemt de luisteraar mee naar het tijdperk van de vroege Italiaanse barok. In die tijd was het vooral de schilder Caravaggio, die met zijn realisme, kleuren en effecten van licht en schaduw extra dramatiek in de schilderkunst bracht. Ook de componisten van toen wilden in hun muziek alle menselijke emoties uitdrukken, om zo het publiek te laten meeleven, te ontroeren en zichzelf te herkennen. 

Volg Caravaggio langs de Italiaanse steden waar hij werkte in de muziek van componisten uit die plaatsen. Haast vergeten componisten als Perini, Marenzio en Nenna klinken naast hun beroemde tijdgenoten Gesualdo, Palestrina en Monteverdi. Zo raken schilderkunst en muziek nauw met elkaar verstrengeld, volgens de formule ‘Twaalf schilderijen, twaalf composities’. Zoals Caravaggio zijn doeken vulde met vaak rauw menselijk drama, zo lieten de tien componisten droefenis, liefdespijn en wanhoop uit hun pennen vloeien.