Sally Matthews (foto: Sigtryggur Ari Jóhannsson)

Sally Matthews + Simon Lepper

Wagner en Strauss
vr 24 jan 2020 20:15 - 21:55
vr 24 jan 2020
20:15 - 21:55
  • vr 24 jan 2020
    20:15 - 21:55
    Pauze 20:50
    Grote Zaal

Programma

19.30 uur / Grote Zaal / Voorprogramma:
Ottorino Respighi Deità Silvane

20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma:
Jean Sibelius Diamante på Marssnön op. 36 nr. 3  
Jean Sibelius Våren Flycktar hastig op. 13 nr. 4
Jean Sibelius Flickan kom ifrån sin älsklings mote op. 37nr. 5
Jean Sibelius Var det en dröm op. 37 nr. 4

Edvard Grieg 6 Liederen op. 48
- Gruß
- Dereinst, Gedanke mein
- Lauf der welt
- Lyrische Stücke op. 38 nr. 3 Melodie (voor piano solo)
- Das verschwiegene Nachtigall
- Lyrische Stücke op. 47 nr. 5 Melancolie (voor piano solo)
- Zur Rosenzeit
- Lyrische Stücke op. 12 nr. 1 Arietta (voor piano solo)
- Ein Traum

Richard Wagner Wesendonck Lieder 

Richard Strauss
Drei Ophelia Lieder op. 67
Richard Strauss Morgen op. 27 nr. 4
Richard Strauss Das Rosenband op. 36 nr.1
Richard Strauss Cäcilie op. 27 nr.2

Uitvoerenden

20.15 uur / Hoofdprogramma
Sally Matthews
sopraan
Simon Lepper piano

19.30 uur / Voorprogramma
Elenora Hu sopraan
Gilbert den Broeder piano

Sally Matthews debuteerde in 2001 bij het Londense Royal Opera House als Nannetta in Verdi’s Falstaff. Ze groeide uit tot een krachtige lyrische sopraan met veel levenservaring, die grote operarollen zingt zoals Jenůfa en de Contessa. Hoog tijd voor een debuut in de serie Grote Zangers. Matthews zet meteen hoog in met Wagners Wesendonck Lieder en de meest gevoelige liederen van Richard Strauss. Een recital om naar uit te kijken.

Sally Matthews won in 1999 de Kathleen Ferrier Award. Matthews forceerde niets en zong in haar jonge jaren lichte meisjesrollen die perfect bij haar heldere, lenige stem pasten. Inmiddels is zij de veertig gepasseerd en zingt met een rijpere stem en minstens zoveel overtuiging de meer diepgravende karakters. Ook in de liedkunst is ze gegroeid tot de wijze vrouw die tot de kern doordringt. The New York Classical Review prees onlangs nog haar ‘verbazingwekkende dynamisch bereik’ en de ‘melancholische vreugde’ van haar vertolkingen.

Krachtige lyrische sopraan met levenservaring