Arnold Schönberg en Anton Webern zochten aan het begin van de 20e eeuw naar een antwoord op de uit hun voegen gegroeide symfonieën van onder anderen Mahler en Bruckner. Schönbergs en Weberns orkestwerken, destijds verguisd, laten zich lezen als ongekende implosies van de toen gangbare taal. Ruim honderd jaar later klinken deze zwarte gaten van de romantiek nog steeds onthutsend actueel. Ze vormen een canvas waarop hedendaagse componisten als Poppe en Furrer briljant voortborduren.
Klangforum Wien weet ‘de sensatie van een concert met hedendaagse muziek nieuw leven in te blazen’, aldus The New York Times. Met dit programma keren ze terug naar de oorsprong van veel hedendaagse muziek: de Tweede Weense School. Met recentere werken van Beat Furrer en Enno Poppe schildert het Weense ensemble bovendien een aantal gevolgen van de door Schönberg en Webern begonnen revolutie. Volgens De Groene Amsterdammer stuwen in het slot van Salz van Poppe ‘alle subculturen van vijftig jaar geleden elkaar kruisend naar een gierend hoogtepunt’.
Klangforum Wien is kindly supported by Erste Bank

Echoes of Nothing
Van 19.45 tot 20.00 uur in de Entreehal, voorafgaand aan het concert in de Grote Zaal, speelt het Conical Brass Ensemble Victor Ewalds Brass Quintet nr. 3.
> Meer info over Echoes of Nothing
Uitvoerenden:
Conical Brass Ensemble
Gerardo Gianolio, Carlo Caravaggi kornet
Ibai de Miguel eufonium
José Nuno Días hoorn
Samuel Hernández tuba
Programma:
Victor Ewald Brass Quintet nr. 3
Programmaboekje