Everyday
-
do 20 jun 201320:30 - 21:30Grote Zaal
Programma
Nederlandse première
Inleiding 19.45 uur
Duur 1 uur, zonder pauze
Dutch premiere
Introduction 7.45 pm
Running time 1 hour, no interval
Uitvoerenden
Video & turntables Christian Marclay
Video operator Paul Anton Smith
Piano Steve Beresford
Saxofoon John Butcher
Percussie Mark Sanders
Trombone Alan Tomlinson
met medewerking van Marchingband A.T.M.
Productie Aldeburgh Music
In opdracht van Aldeburgh Music’s Faster than Sound
met steun van The Henry Moore Foundation, Paul Hamlyn Foundation
wereldpremière Aldeburgh, 1.10.2011
Video & turntables Christian Marclay
Video operator Paul Anton Smith
Piano Steve Beresford
Saxophone John Butcher
Percussion Mark Sanders
Trombone Alan Tomlinson
In cooperation with Marchingband A.T.M.
Production Aldeburgh Music
commissioned by Aldeburgh Music’s Faster than Sound
with support by The Henry Moore Foundation, Paul Hamlyn Foundation
World premiere Aldeburgh, 1.10.2011
Inleiding 19.45 uur
De Zwitsers-Amerikaanse videokunstenaar/componist/muzikant Christian Marclay maakt intrigerend werk waarin hij de relaties tussen beeld en geluid verkent.
Net als in zijn meesterwerk The Clock (Gouden Leeuw Biënnale van Venetië) construeerde hij voor Everyday een montage van honderden filmfragmenten die in dit geval ook dient als ‘visuele partituur’ voor een vijfkoppig ensemble met Marclay zelf op draaitafels en elektronica. De beelden zijn integraal onderdeel van de performance. Het publiek kan meekijken hoe de musici de interpretatievrijheid die de film aan hen geeft benutten, en zich laten meevoeren door een hypnotiserend, spannend en virtuoos geheel waarin het alledaagse en het bijzondere in een nieuw verhaal nieuwe betekenis krijgen.
The everyday is special in this hypnotic performance
The Swiss-American video artist/composer/musician Christian Marclay has produced captivating work exploring the relationships between image and sound.
Just as in his masterpiece The Clock (Golden Lion Venice Biennale), he has constructed a montage of hundreds of film clips for Everyday, which serves as a visual score for a five-piece ensemble with Marclay himself on turntables and electronics. The moving images are part of the performance. The audience can witness how the musicians make use of the freedom for interpretation given to them by the film. They can allow themselves to be swept away by a hypnotic, exciting and virtuoso performance in which the mundane and the exceptional acquire new meaning through a new story.