Highlights
januari 2026
De maand januari zit vol muzikale hoogtepunten! We hebben een selectie gemaakt van bijzondere concerten die het beste laten horen in verschillende genres.
Agenda
-
Donnie Darko (2001)
BL!NDMAN [sax] + Eric SleichimCultklassieker met een nieuwe score voor saxofoons, percussie en elektronicaSleichim
wo 7 jan 2026BL!NDMAN geeft de moderne cultklassieker Donnie Darko een volledig nieuwe score. Met behoud van de oorspronkelijke dialoog en de popsongs die de film zijn typische eighties-gevoel geven. In een excentrieke mix van bovennatuurlijke science fiction en psychologisch drama krijgt de gevoelige, getroebleerde tiener Donnie – de rol waarmee Jake Gyllenhaal doorbrak – spookachtige visioenen nadat hij aan een bizar ongeluk ontsnapt.
Een Californische suburb eind jaren tachtig vormt de setting voor een mysterie dat puberale onzekerheid, ontluikende liefde, wormgaten en hallucinaties aan elkaar rijgt. De live soundtrack met saxofoons, percussie en elektronica neemt je mee naar een wereld die verder gaat dan wat je kunt zien of horen. Componist Eric Sleichim: ‘De typische eighties-songs worden uiteraard als zodanig behouden. Het is een arsenaal aan instrumenten dat de klank van de film een lijfelijke aanwezigheid zal geven.’
In kader van VIDEODROOM 2024, in coproductie met 404 en Film Fest Gent
i.s.m.
Programma
Donnie Darko (2001), film van Richard Kelly met muziek van Eric Sleichim
Film is in het Engels met Nederlandse ondertitelingUitvoerenden
Eric Sleichim concept, dramaturgie, compositie, sounddesign, muzikale leiding, elektrisch gitaar, draaitafel, elektronica
Tomas Serrien concept, dramaturgie
Ward De Ketelaere muzikale leiding, elektrisch gitaar, draaitafel, elektronicaBL!NDMAN [sax]:
Pieter Pellens sopraansaxofoon, percussie
Hendrik Pellens altsaxofoon, percussie
Piet Rebel tenorsaxofoon, percussie
Sebastiaan Cooman baritonsaxofoon, percussie -
Heiner Goebbels’ Walden
Ensemble Klang, Solistenensemble Kaleidoskop + Keir NeuringerTheatrale natuurmuziek als een ruisend bosGoebbels, Rezaei
do 8 jan 2026Walden van het enfant terrible van het Duitse muziektheater Heiner Goebbels is geïnspireerd op de filosofieën van de Amerikaanse schrijver Henry David Thoreau. Deze liep al in de 19e eeuw vooruit op de natuurbeweging van vandaag én op het fenomeen burgerlijke ongehoorzaamheid. Thoreau’s visionaire teksten krijgen als spoken word extra urgentie door Keir Neuringer.
In zijn Walden schept Goebbels negen ‘environments’: negen klankwerelden als de ruisende bossen waarin Thoreau zich terugtrok. In het ruim een uur durende werk roepen Ensemble Klang en Solistenensemble Kaleidoskop deze geluidswerelden op met speciaal gebouwde instrumenten als een ‘steel cello’ en een in stalen platen resonerend klokkenspel.
‘Ik wachtte al 10 jaar op zo'n effectieve en creatieve bewerking van mijn Walden. Ensemble Klang heeft het gemaakt!’ - Heiner Goebbels
‘Sprankelend’ (Het Parool)Programma
19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
Door Thea Derks20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Heiner Goebbels WaldenUitvoerenden
Ensemble Klang
Solistenensemble Kaleidoskop
Keir Neuringer spoken word -
FIBER X The Rest is Noise 2026
Zeno van den Broek, Percussions de Strasbourg + HIIIT & Lyra Pramuk & LazerGazerKunstmatige intelligentie versus menselijke virtuositeitVan den Broek
za 10 jan 2026FIBER X The Rest is Noise is een ware nieuwjaarstraditie in het Muziekgebouw. Een avond met cutting-edge audiovisuele performances van toonaangevende kunstenaars. Op deze negende editie twee shows die ons uitnodigen om na te denken over onze relatie met andere vormen van intelligentie dan de menselijke. Hoe moeten we ons verhouden tot een meer-dan-menselijke realiteit, waarin we samenleven en creëren met levende, synthetische en zelfs spirituele entiteiten?
Zeno van den Broek – Ways of [ ]
Vijf percussierobots staan tegenover zes slagwerkers die tot de absolute wereldtop behoren. Kunnen de machines iets leren van menselijke virtuositeit, en vice versa? Audiovisueel kunstenaar Zeno van den Broek plaatst zijn geavanceerde technologische creaties tussen leden van slagwerkgroep HIIIT en Percussions de Strasbourg voor een spectaculaire performance van zijn compositie Ways of [ ].
Lyra Pramuk – Hymnal
Componist en multidisciplinair kunstenaar Lyra Pramuk verenigt het potentieel van de menselijke stem met de mogelijkheden van de technologie. Haar genre-overstijgende geluid is geworteld in improvisatie, experimentele technieken en eigenzinnige elektronica. Haar tweede album Hymnal (2025) verkent het ontstaan van heilige rituelen en breidt de thema’s uit van haar veelgeprezen debuut Fountain (2020).
LazerGazer (DJ)
LazerGazer, het alias van de in Damascus geboren en in Amsterdam gevestigde artiest Hala Namer, heeft zich ontwikkeld tot een invloedrijke kracht binnen de underground clubscene en daarbuiten. Met haar dynamische mix van nieuwe muziek — variërend van house tot garage en bass — brengt ze energieke, veelzijdige sets.FIBER is een Amsterdams festival en platform voor digitale cultuur en experimentele, audiovisuele performances.
Programma
19.45 uur / Foyerdeck 1 / Voorgesprek
20.30 uur / Grote Zaal
Zeno van den Broek, Percussions de Strasbourg, HIIIT Ways of [ ]21.30 uur / Entreehal
LazerGazer (dj)
21.50 uur / Grote Zaal
Lyra Pramuk presents Hymnal
22.50 uur / Entreehal
LazerGazer (dj)Uitvoerenden
Zeno van den Broek audiovisueel kunstenaar
Percussions de Strasbourg slagwerk
HIIIT slagwerk
Lyra Pramuk zang, elektronica
LazerGazer dj -
Sterren van de hemel
Ives Ensemble + Keren MotseriPremières van Richard Rijnvos en Piet-Jan van RossumRavel, Stravinsky, Rijnvos, Van Rossum, Clementi
do 15 jan 2026Al decennia is het Ives Ensemble de zorgvuldige hoeder van het 20e-eeuwse modernisme en wat daar tot aan vandaag uit voortvloeit. In de Donderdagavondserie verrassen ze vaak met muziek van eigenzinnige componisten. Dit seizoen brengt het ensemble premières van Piet-Jan van Rossum en huiscomponist Richard Rijnvos. Zijn nieuwe Riflesso baseerde hij op zangcycli van Ravel en Stravinsky. De veelzijdige sopraan Keren Motseri vertolkt zowel deze première van Rijnvos als de inspiratiebronnen.
In Riflesso sull’aria schitteren echo’s van het verleden als sterren aan een muzikale hemel. Onder de oppervlakte glinstert de weerspiegeling van muziek die Stravinsky en Ravel componeerden nadat zij Schönbergs Pierrot Lunaire hadden gehoord. In Rijnvos’ echo van een echo klinkt geen noot Ravel, Stravinsky of Schönberg en toch is hun invloed voelbaar. Ook in Piet-Jan van Rossums muziek fonkelen flarden van het verleden. Hij wekt vergeten klanken tot leven en geeft ze een nieuwe glans.
Programma
19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
door Frederike Berntsen20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Igor Stravinsky Trois poésies de la lyrique japonaise
Piet-Jan van Rossum woord (wereldpremière)
Maurice Ravel Trois poèmes de Mallarmé
Aldo Clementi Impromptu
Richard Rijnvos Riflesso sull’aria (wereldpremière)Uitvoerenden
Ives Ensemble
Keren Motseri sopraan -
Palestrina 500
The Tallis ScholarsPubliekslieveling zingt stralende mis van ‘de prins van de muziek’Victoria, Palestrina
za 17 jan 2026Precies 500 jaar geleden is het, dat Giovanni Pierluigi da Palestrina, ‘de prins van de muziek’, werd geboren. Dit bijzondere jubileum vieren we samen met de Britse Tallis Scholars, geliefde gasten van het Muziekgebouw en hier al vele malen met enthousiasme onthaald. Naast koormuziek van Palestrina klinkt ook werk van zijn Spaanse evenknie, Tomás Luis de Victoria. De Tallis Scholars zongen in januari 2025 in de kathedraal van het Italiaanse Palestrina bij gelegenheid van de viering van het 500e geboortejaar van de componist.
Velen zijn het erover eens: de Missa Papae Marcelli is het absolute hoogtepunt van het oeuvre Palestrina. En dat terwijl het slechts een van zijn ruim honderd missen is. Hij schreef deze mis in 1562 ter ere van paus Marcellus II. Sindsdien is het werk allesbehalve in vergetelheid geraakt. Het stralende, mild polyfone meesterwerk kende vele uitvoeringen tijdens pauskroningen, waaronder die van paus Paulus VI in 1963.
Programma
Giovanni Pierluigi da Palestrina Missa Papae Marcelli
Tomás Luis de Victoria Dum complerentur
Giovanni Pierluigi da Palestrina Dum complerentur
Tomás Luis de Victoria Versa est in luctum
Tomás Luis de Victoria O sacrum convivium
Giovanni Pierluigi da Palestrina Magnificat Primi Toni
Tomás Luis de Victoria Magnificat Primi ToniUitvoerenden
The Tallis Scholars
Peter Phillips dirigent -
Schubert volgens Gerhaher
Christian Gerhaher + Gerold HuberHecht duo zorgt voor perfectie en diepgangSchubert
do 22 jan 2026Christian Gerhaher zingt Schubert. Dat is goed nieuws. Na zijn fantastische Schumann-vertolkingen richt hij zich nu weer op het repertoire van voor velen de grootste en meest geliefde romantische liedcomponist. Samen met zijn vaste pianist Gerold Huber brengt hij met een selectie van bekende en vooral minder bekende liederen de wereld van Franz Schubert tot leven. ‘Synoniemen voor perfectie en diepgang’, aldus de New York Times over dit duo.
‘Waarschijnlijk de beste en meest fascinerende liedzanger die er vandaag de dag is’, schreef het Britse Gramophone over Christian Gerhaher. En in één adem moet Gerold Huber daarbij genoemd worden. Waar andere vocalisten nog wel eens van begeleider wisselen, vormen Gerhaher en Huber een hecht duo. Al dertig jaar en meer dan 2500 recitals lang. Die synergie hoor je. Altijd.

Programma
19.30 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Bekende en minder bekende liederen van Franz Schubert waaronder Auf dem Wasser zu singen, Schwanengesang, Im Abendrot, Nachthymne, Todesmusik en Der StromUitvoerenden
Christian Gerhaher bariton
Gerold Huber piano

