Hello Terry Riley

Legacy Night met James Holden, Koreless, Luke Abbott, Young Marco
za 11 apr 2015 20:30 - 23:15
za 11 apr 2015
20:30 - 23:15
  • za 11 apr 2015
    20:30 - 23:15
    Grote Zaal

Programma

Vanaf 16.15 uur / Festivalcafé / Warm up i.s.m. Subbacultcha

16.15 uur  Future Vintage
17.15 uur  De Tuinen
17.45 uur  Future Vintage
18.15 uur  Lucrecia Dalt
19.00 uur  Future Vintage

20.30 - 23.15 uur / Grote Zaal / Concert 'Hello Terry Riley'

Koreless Cycles I
Luke Abbott Five Hundred and Fifty Five Hz
James Holden Outdoor Museum of Fractals

23.15 - 06.00 uur / Festivalcafé / After i.s.m. Somewhere Else

23.15 uur  Malawi (DJ)
23.45 uur  Young Marco - Soft Patterns
00.45 uur  Wesley Matsell (Live)
01.45 uur  Anthony Naples (DJ)
04.00 uur  Malawi (DJ)

Uitvoerenden

James Holden elektronica / modulaire synthesizer + Camilo Tirado tabla
Luke Abbott
elektronica / modulaire synthesizer
Koreless
elektronica
Young Marco
elektronica

Weinig componisten hebben zo’n grote en blijvende invloed gehad op de latere generatie musici als Terry Riley. Tijdens deze Legacy Night brengen elektronische musici James Holden, Luke Abbott, Koreless en Young Marco een hommage aan deze minimal music-grootheid.  Zij zijn allen groot bewonderaars van Terry Riley en hun werk is zeer door hem beïnvloed.

James Holden, Luke Abbott, Koreless en Young Marco maken speciaal voor het World Minimal Music Festival nieuw werk. Zij zeggen het volgende hierover:

James Holden: “Terugkijkend is al mijn muziek beïnvloed door Terry Riley, zelfs voordat ik wist wie hij was. Van alle minimalisten vond ik zijn benadering van ‘stilstand door herhaling’ het meest interessant. Maar waar hij tape loops gebruikte, gebruik ik chaos theorie en numerieke muzieksystemen om dit doel te bereiken. Als eerbetoon aan Riley heb ik geïnspireerd op zijn muziek chaotische sequencers gebouwd. Mijn stuk Outdoor Museum of Fractals zal een hele langzame tour zijn langs ijkpunten die het arpeggio van Riley van een ander perspectief laten zien. Met dank aan de man die musici de goedkeuring gaf om langzaam te spelen.

Koreless: “Mijn stuk Cycles I is gebaseerd op onafhankelijk terugkerende pulsen gespeeld door verschillende snaarinstrumenten. Een onderzoek naar continuïteit gebaseerd op simpele wiskundige principes. Het resultaat: een precies compact en complex ritmische cyclus voor de duur van een eeuwigheid.”

Luke Abbott:
“Terry’s muziek speelt zich in mijn hoofd af als een eindeloos patroon. Zijn muziek verzekert mij van ‘stilstand door herhaling’ Maar er is ook groot gevoel voor avontuur die je in het nu trekt en vitaliseert. In mijn stuk Five Hundreds and Fifty Five Hz zal ik proberen die gevoelens en ideeën te vertalen met behulp van verschillende noot-sequencers, synthesizers, effect-boxen, een matrix mixer en een gong.”

Ode aan Riley en zijn tijdgenoten