Cinquecento

Een renaissance-requiem

Van ingetogen gregoriaans tot uitbundige meerstemmigheid 

Op het conto van de Spaanse componist Cristóbal de Morales staat één van de vaakst uitgevoerde en meest geliefde dodenmissen van de late 16e eeuw, de Missa pro defunctis. Het vormt de ruggengraat van dit concertprogramma van Cinquecento, een ensemble geroemd om meerstemmige renaissancemuziek. Verweven met motetten van Morales en een chanson van tijdgenoot Geert van Turnhout, ontvouwen vijf mannenstemmen een reis van ingetogen gregoriaans naar uitbundige meerstemmigheid.

In de zestiende eeuw veroverde de complexe meerstemmige muziek van de zogenaamde polyfonisten heel Europa. Hun meesterlijk gevlochten en uiterst expressieve muziek beïnvloedde componisten tot ver buiten de Lage Landen. Ook Spanje telde heel wat toondichters die bedreven waren in vertelkracht en contrapunt. Misschien wel de allergrootste was Cristóbal de Morales, geboren in Sevilla en onder meer actief in de pauselijke kapel te Rome.

Partner:

Programma

Cristóbal de Morales Missa pro defunctis
Gregoriaans / Cristóbal de Morales Circumdederunt me gemitus mortis
Gregoriaans / Cristóbal de Morales Lamentabatur Jakob
Cristóbal de Morales Psalm 94: Venite, exultemus Domine
Gérard de Thurnhout Je prens en gré la dure mort

Uitvoerenden

Cinquecento
Terry Wey contratenor
Tore Tom Denys, Achim Schulz tenor
Tim Scott Whiteley bariton
Ulfried Staber bas

Sponsoren en subsidiënten
  • logo gemeente amsterdam
  • Logo Fonds Podiumkunsten
  • Logo Fonds21
  • logo Ammodo
  • logo VSB fonds
  • logo Prins Bernard Cultuurfonds
  • logo stimuleringsfonds creatieve industrie
© Muziekgebouw

powered by Peppered

Cookies op muziekgebouw.nl

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Als u verder gaat op onze website, gaan we ervan uit dat u dat goed vindt.

Meer informatie leest u in onze privacyverklaring Cookiebanner sluiten