Israel Galván (foto Jean Philippe)

La Consagración de la Primavera

Israel Galván + Sylvie Courvoisier + Cory Smythe
za 23 jan 2021 20:15 - 21:45
za 23 jan 2021
20:15 - 21:45
  • za 23 jan 2021
    20:15 - 21:45
    Grote Zaal

Programma

Sylvie Courvoisier / Cory Smythe Conspiración
Igor Stravinsky Le sacre du printemps voor twee piano's
Sylvie Courvoisier Spectro

Uitvoerenden

Israel Galván dans, choreografie, dramaturgie
Sylvie Courvoisier piano, muzikale leiding
Cory Smythe piano

Ruben Camacho lichtontwerp 
Pedro León geluid 
Pablo Pujol decor en technische leiding
Balbi Parra regieassistent
Reyes Muriel del Pozo kostuums 

Van Spaanse flamenco naar Le Sacre du Printemps

Wegens de beperkingen ten gevolge van nationale en internationale coronamaatregelen kan het oorspronkelijk aangekondigde programma La Consagración de la Primavera niet uitgevoerd worden.  Dit concert is verplaatst naar 14 november 2021. De kaartverkoop hiervoor start op een later moment. Kaartkopers ontvangen bericht.

Stravinsky’s ballet Le sacre du printemps en de flamencodans: beide worden gekenmerkt door strakke en complexe ritmes. Flamencovernieuwer Israel Galván brengt de flamenco en Stravinsky samen als hij in de voetsporen treedt van de legendarische eerste choreograaf/danser van de Sacre, Vaslav Nijinski. Net als Nijinski’s beroemde choreografie bij de première in 1913 een groot schandaal veroorzaakte, doet Galván met zijn radicale vernieuwingen de flamenco op zijn grondvesten trillen.

‘Dit is mijn bijdrage aan Stravinsky: ik maak van mijn lichaam het percussieve instrument van zijn werk’, aldus Galván. De ‘Nijinski van de flamenco’, zoals hij in de jaren 90 werd gedoopt, wórdt hier Nijinski. Met zijn lichaam als klankkast geeft hij zich volledig over aan de pianopartituur van de Sacre, waarin ritme de sturende kracht is. De muzikale leiding is in handen van de meesterlijke jazzpianiste Sylvie Courvoisier met wie Galván al tien jaar nauw samenwerkt.

Le sacre du printemps is een ontmoeting met een werk dat iedereen kent. De Sacre dansen betekent dat ik me moet verhouden tot een plek waar geen vrijheid is, omdat iedereen het kent en gedanst heeft. Het is een geweldige uitdaging om zo getrouw mogelijk de partituur te volgen en binnen deze strengheid te voelen dat je iets nieuws te vertellen hebt.’ - Israel Galván

‘De Sacre is voor iedere componist, musicus de toetssteen, een onuitputtelijke bron van inspiratie. De avant-gardistische dimensie van dit meer dan honderd jaar oude meesterwerk blijft intact tot op de dag van vandaag. Het gaat erom naar de essentie terug te keren, naar de muziek voor de notatie, een terugkeer naar het skelet, naar Stravinsky in zijn kamer.’  - Sylvie Courvoisier