Dubbelconcert: The Master Musicians of Jajouka led by Bachir Attar + Midori Takada

World Roots

vr 07 april 2017 / 20:15 tot +/- 22:45 / Grote Zaal

World Minimal Music Festival

Programma

Master Musicians of Jajouka

Midori Takada

Master Musicians of Jajouka

Midori Takada

Master Musicians of Jajouka

Master Musicians of Jajouka

Eeuwenoude minimal music uit het Marokkaanse Rifgebergte

Beat poet William S. Burroughs noemde ze 'een 4000 jaar oude rock & roll-band': The Master Musicians of Jajouka geleid door Bachir Attar. Ze zijn afkomstig uit een klein dorpje in het Marokkaanse Rifgebergte waar al sinds mensenheugenis bezwerende minimal music wordt gemaakt. Deze traditie zou zelfs teruggaan tot de legendarische riten van de bosgod Pan. Rolling Stones-gitarist Brian Jones was groot fan van de groep en zijn opname bracht The Master Musicians in 1971 wereldfaam. Bachir Attar is de zoon van de toenmalige leider van de groep. 

Voor de pauze treedt de Japanse percussioniste Midori Takada op, die met minimale middelen grootse effecten teweegbrengt.


The Master Musicians of Jajouka
Kenmerkend voor de The Master Musicians of Jajouka zijn de drones van blaasinstrumenten en opzwepende trommelritmes. The Master Musicians treden inmiddels over de hele wereld op en staan garant voor muzikale extase. Niet voor niets werden de musici van Jajouka vroeger vrijgesteld van werk op het land: met de heilzame trance die zij teweegbrengen, konden zij zieken genezen.

Midori Takada
Op haar album Through the looking glass (1983) liet Takada horen hoe je met minimale middelen grootse effecten bereikt. Belletjes, vogelgeluiden, subtiele fluiten, en bovenal Takada’s geraffineerde spel op marimba en ander slagwerk. Through the looking glass is inmiddels een peperduur collector’s item. Dit jaar verschijnt een langverwachte heruitgave.

Programma

Dag 3 - World Roots
NB: Zie tabblad Randprogramma voor de overige festivalactiviteiten

20.15 uur / Concert Grote Zaal
Midori Takada
pauze
Master Musicians of Jajouka led by Bachir Attar

 

Uitvoerenden

Midori Takada percussie
The Master Musicians of Jajouka led by Bachir Attar 

Randprogramma

DAG 3 - WORLD ROOTS

Warm-up

17.00 -17.30 uur / Entreehal / Gratis
Presentaties Aslan Wave en de workshop door Ndagga Rhythm Force

In twee speciale lessen voorafgaand aan het festival maakten kinderen uit de talentgroepen van Muziekcentrum Aslan een muzikale minimal Wave. Deze middag presenteren ze die aan het publiek. Verschillende groepjes kinderen vormen samen een lange muzikale ketting in het gebouw, waarbinnen ze steeds van positie veranderen: als een wave in een voetbalstadion spelen ze met elkaar minimal music, die ze zelf componeerden. Aansluitend is de eindpresentatie van een workshop die de leden van de band Ndagga Rhythm Force op vrijdagmiddag gaven aan kinderen van naschoolse opvang, A’DAM Music School en kinderen van Aslan Muziekcentrum. Tip! Zaterdagavond is Ndagga Rhythm Force ook te horen in de Grote Zaal.

18.30 - 19.00 uur / Atriumzaal / Gratis
Food for thought – World Roots: college door Maarten Beirens

De in minimal music gespecialiseerde musicoloog Maarten Beirens neemt het publiek in deze festivaleditie mee in de wereld van minimal music met vijf minicolleges. Ieder college sluit aan bij de themadagen in dit festival. Vandaag World Roots: wat fascineerde minimalisten in de jaren zestig in muziek uit Afrika, India en Indonesië? Over deze – en meer vragen – gaat het vandaag. Een verrijkende stoomcursus van dertig minuten met voldoende Food for Thought om de concerten deze festivaldag nóg intenser te beleven.

18.30 - 20.15 uur / Foyerdeck 1 / Gratis
Ben Bertrand i.s.m. Gonzo(circus)

De Brusselse basklarinettist Ben Bertrand maakt subtiele minimal ambient. Met zijn klarinet en een door hem bedacht apparaat creëert hij hypnotische loops van oude Pygmee-melodieën en minimal music klassiekers. Subtiele en fascinerend hypnotische muziek.

Afterprogramma

23.00 – 03.00 uur / Foyerdeck 1 + Atriumzaal
Op vertoon van kaartje concert Grote Zaal op deze festivaldag: toegang gratis 
Prijs losse kaart: €5,- (koop hier kaarten)

Mata Hari + Forma + Twice upon a Time + Tasker i.s.m. Strange Sounds from Beyond

Programma:
Foyerdeck 
23.00 uur - Mata Hari 
23.30 uur - Forma (live)
00.15 uur - Twice upon a Time 
01.15 uur - Tasker

Atriumzaal 
23.30-03.00 Phurpa

In lijn met het avondconcert speelt festivalpartner Strange Sounds From Beyond deze avond en nacht elektronische (live)muziek uit alle windstreken. Zoals het elektro-akoestische livetrio Forma uit Brooklyn, dat inspiratie put uit de ambient van Brian Eno, maar ook uit de experimentele minimal van Terry Riley, Michael Nyman en Pauline Oliveros. Tasker is als dj en oprichter van het befaamde Whities-label, en met zijn NTS-radioshow (van minimal tot wereldmuziek) al jaren een factor van belang in de Londense muziekscene. Whities werd door Fact uitgeroepen tot een van de tien beste labels van 2016. Amsterdams duo Twice upon a Time zorgt voor een exotische mix. En dj Mata Hari – host van de wekelijkse Strange Sounds From Beyond-show op Red Light Radio – draait van dub tot wave de avond heerlijk aan elkaar.

Purhpa i.s.m. Gonzo(circus) en Red Light Radio
Phurpa is een groep uit Moskou, maar hun duister-mystieke boeddhistische klankritueel lijkt rechtstreeks uit een magische voortijd te komen. Met een soort zwarte imkerkappen over hun hoofd zitten de leden van Phurpa in de schemering tussen rokende schalen. Een indringend laag geluid doet de rillingen over de rug lopen: tantrische keelzang uit de Himalaya. Met handbekkens, lijsttrommels en schrille schalmeien roept Phurpa een experimentele ambientsfeer op die veel indruk maakt.

De groep werd in 2003 opgericht door Alexej Tegin, die al in de jaren 90 experimenteerde met traditionele en rituele muziek. Cruciaal was zijn ontdekking van bön, een vorm van boeddhisme die eind tiende eeuw ontstond in Tibet. Toen Tegin enkele meesters van de Tibetaanse Gyume- en Gyuto-kloosters ontmoette, waar keelzang beoefend wordt, was de kiem gelegd. De groep is vernoemd naar een driekantige, bewerkte dolk (ook wel ‘kīla’ genoemd) die in verschillende boeddhistische tradities gebruikt wordt bij rituelen.

Achtergrond

Dag 3 - World Roots

Opzwepende patronen uit Afrika en Azië

Amerikaanse minimal music klonk direct opvallend anders dan wat in de avant-garde gebruikelijk was. Een van de redenen daarvoor is dat de minimalisten de Westerse muziek uit hun conservatoriumopleiding opzijschoven en vol enthousiasme muziek uit India, Afrika of Indonesië omarmden. Door vooral ‘exotische’ ritmische structuren en technieken te vertalen naar hun repetitieve stijl, vond de minimal aansluiting bij de opzwepende patronen zoals die bijvoorbeeld in het Zuiden en het Oosten al lange tradities hadden. Het verklaart waarom in diezelfde jaren ’60 de Master Musicians of Jajouka (via Rolling Stone Brian Jones) en de minimalisten tegelijk de aandacht trokken.

Meer weten over de 'roots' van minimal? Ga naar het mini-college Food for Thought, (dagelijks om 18.30 uur).

Dagelijks nog meer te doen!

Ook buiten de concerten kunnen festivalbezoekers zich onderdompelen in de wereld van minimal music. In het Atrium en op het Foyerdeck klinken dagelijks warm-up-optredens en afters. Ook is er een uitgebreid randprogramma met tal van doorlopende activiteiten. Wil je je minimal-kennis bijspijkeren? Daarvoor is er iedere dag een minicollege. Bij de luisterwand in het Atrium kun je klassieke en obscure stukken beluisteren, en in samenwerking met de OBA en de UvA is een uitgebreide leestafel samengesteld.

Wie tussen de bedrijven door wil ontspannen kan zich laten masseren op de klanken van minimal music i.s.m. 22tracks. De masseurs van Dansage zijn hierin gespecialiseerd: ze worden één met de muziek en vertalen die via massage naar het lichaam, voor een bijzonder relaxte ervaring. Ook is er gelegenheid deel te nemen aan een begeleidde ‘deep listening’ workshop, volgens de principes van minimal-legende Pauline Oliveros. Zij ontwikkelde het concept van deep listening, dat gaat over de rituele en helende kracht van muziek. En ontspannen kan natuurlijk ook met een drankje van de Festivalcafé-bar in het Atrium.

Voor dit festival hebben lichtkunstenaar Matthijs Munnik en audiovisueel kunstenaar Joris Strijbos een spectaculaire installatie gemaakt. Shifting Structures is een kinetische lichtinstallatie waarbij zelfcorrectie de basis vormt voor een generatieve bewegingscompositie. Door het verleggen van het zwaartepunt genereren de individuele lichtobjecten constante variatie. Uit deze ogenschijnlijke willekeur ontstaat een complexe choreografie, een steeds veranderend samenspel van balans, licht en ritme.

Voor wie op eigen houtje in trance wil raken is er een app met binaurale beats. Deze akoestische illusie suggereert naast twee klinkende tonen een derde toon, die een weldadigheid effect op de hersenen heeft. Zo kun je gewoon rondlopen of ergens liggen terwijl je mediteert met minimal music.   

Voor en na de Grote Zaal-concerten verkoopt Concerto CD's & platen.

 

Prijzen

(Prijzen incl. pauzedrankje)

€ 27,50
Normaal
€ 22,00
CJP
€ 22,00
Stadspas
geweest
Zet op mijn wensenlijstje

Video

The Master Musicians of Jajouka op Roskilde Festival in 2014

Wij gebruiken cookies

Onze website maakt gebruik van cookies

Meer informatie

X