Asko|Schönberg

De Materie

wo 05 april 2017 / 20:15 tot +/- 22:00 / Grote Zaal

World Minimal Music Festival

Programma

Louis Andriessen (foto Francesca Patella)

Asko Schönberg+ Reinbert de Leeuw (foto Gerrit Schreurs)

Louis Andriessen (foto Francesca Patella)

Meesterwerk van Louis Andriessen

Het is het magnum opus van de grootste levende Nederlandse componist: De Materie (1984-1988) van Louis Andriessen. Dit fascinerende vierluik is zelden te horen en deze uitvoering is een unieke kans. De Materie is een muzikale reflectie op de verhouding tussen geest en materie. Andriessen gebruikt een veelheid aan teksten, van middeleeuwse mystiek tot een scheepsbouwhandboek uit de Gouden Eeuw en sonnetten van Tachtiger Willem Kloos. De muziek is zowel rauw en recht-voor-zijn-raap als verstild. De Materie werd wereldwijd onthaald als meesterwerk.

De Materie
is geschreven voor een grote, ongewone bezetting van vocale solisten, koor en groot ensemble. Dirigent is Reinbert de Leeuw, de specialist die in 1989 ook de wereldpremière van het stuk leidde. De uitvoering is in samenwerking met de Ensemble Academie, een educatieproject van het Koninklijk Conservatorium Den Haag voor getalenteerde musici en componisten.

Asko|Schönberg is ensemble in residence.

Programma

Dag 1 - Dutch Matters
NB: Zie tabblad Randprogramma voor de overige festivalactiviteiten

20.15 uur / Concert Grote Zaal
Louis Andriessen De Materie

 

Uitvoerenden

Asko|Schönberg
Ensemble Academie
Reinbert de Leeuw
dirigent
Kristina Bitenc sopraan
Georgi Sztojanov tenor
Nina van Essen spreekstem
Elsie de Brauw spreekstem
 

Randprogramma

DAG 1 - DUTCH MATTERS 

Warm-up

18.30 - 19.00 uur / Atriumzaal / Gratis
Food for Thought - Dutch Matters: college door Maarten Beirens

De in minimal music gespecialiseerde musicoloog Maarten Beirens neemt het publiek in deze festivaleditie mee in de wereld van minimal music met vijf minicolleges. Ieder college sluit aan bij de themadagen in dit festival. Vandaag Nederlandse minimal music. Bestaat er zoiets als polderminimal? Over deze – en meer vragen – gaat het vandaag. Een verrijkende stoomcursus van dertig minuten met voldoende Food for Thought om de concerten deze festivaldag nóg intenser te beleven.

19.30 - 19.50 uur / Entreehal / Gratis
Festivalopening met Porcelain

Sneak preview Porcelain van componist Kate Moore (1979) door Slagwerk Den Haag

Speciaal als feestelijke opening van het festival speelt Slagwerk Den Haag een sneak preview van Porcelain: de langverwachte nieuwe compositie van de Amerikaanse componiste Kate Moore. Dit werk gaat officieel in première op het festival November Music 2017. Moore heeft als componist een bijzondere blik op de muziekgeschiedenis: ze is gefascineerd door materialen die klank mogelijk maken. Zonder hout geen viool, immers. Porselein heeft een unieke, heldere, belachtige klank, die Moore eerder uitbuitte in haar prachtige installatie Bone China. Moore ging niet over één nacht ijs – ze deed drie maanden onderzoek in het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk om porseleinen instrumenten te bouwen. Met de veelbelovende post-minimal-componist Moore opent het World Minimal Music Festival met de blik op de toekomst.

Afterprogramma

22.00 - 01.00 uur / Kleine Zaal + Foyerdeck 1 /
Op vertoon van kaartje concert Grote Zaal op deze festivaldag: toegang gratis (ook gratis voor Subbacultcha-leden)
Prijs losse kaart: €5,- (koop hier kaarten)

Moor Mother + Sjamsoedin i.s.m. Subbacultcha

22.00 uur - Ron van de Kerkhof (dj)
22.30 uur - Moor Mother – Returning Potter’s Fields
23.15 uur - Sjamsoedin (live modular improv set)
00.00 uur - Ron van de Kerkhof (dj)

Sjamsoedin 

Nederlands vooraanstaande modulair synthesizer speler bekend van het succesvolle Nobody Beats The Drum – is een ware wizard op zijn zelfgebouwde modulaire synths. Op verzoek van Subbacultcha en het World Minimal Music Festival speelt hij deze avond een op minimal music geïnspireerde set.

Moor Mother

Een ‘compromisloos statement van persoonlijke en historische waarheid,’ oordeelde Rolling Stone in 2016 jubelend over het debuut van de artiest Moor Mother, Fetish Bones. Laat de term ‘debuut’ niet misleiden: Moor Mother is het pseudoniem van dichter, kunstenaar en activist Camae Ayewa, die al jaren internationaal furore maakt met haar installaties over geweld, onrechtvaardigheid en wat het betekent om zwart te zijn in de VS. Met haar nieuwste project, Returning Potter’s Fields, komt ze naar het Muziekgebouw. De titel slaat op de armenbegraafplaatsen waarin talloze slaven naamloos zijn verdwenen. Velen van hen droomden van een laatste rustplaats in het land van herkomst, en Moor Mother richt in Returning Potter’s Fields alsnog een thuis voor hen op om naar terug te keren. Haar explosieve mix van noise, ambient, gebed en poëzie is urgent en aangrijpend en een vooruitblik op het Amerikaanse festivalthema van donderdag 6 april.

Ron van de Kerkhof

De Amsterdamse dj Ron van de Kerkhof draait de avond aan elkaar.
 

Achtergrond

Dag 1 - Dutch Matters 

Bestaat zoiets als polderminimal?
Ontstaan in de VS, sloeg de vonk van minimal music begin jaren zestig al gauw over naar Europa. Ook Nederland bleek een vruchtbare bodem voor minimalistische ideeën. Zo bewijst de iconische status van Simeon Ten Holts Canto Ostinato én boegbeeld Louis Andriessen, die een hele nieuwe internationale (ook Amerikaanse) generatie inspireerde. Bestaat er zoiets als polderminimal? Louis Andriessens De Materie toont in ieder geval hoe zo’n Nederlandse minimal stijl kan klinken: met ironische afstand van de Amerikaanse stijl, dissonanter, hoekiger en vol verwijzingen naar de Europese muziektraditie.
 

Meer weten over 'Nederlandse' minimal? Ga naar het mini-college Food for Thought, (dagelijks om 18.30 uur).

Dagelijks nog meer te doen!

Ook buiten de concerten kunnen festivalbezoekers zich onderdompelen in de wereld van minimal music. In het Atrium en op het Foyerdeck klinken dagelijks warm-up-optredens en afters. Ook is er een uitgebreid randprogramma met tal van doorlopende activiteiten. Wil je je minimal-kennis bijspijkeren? Daarvoor is er iedere dag een minicollege. Bij de luisterwand in het Atrium kun je klassieke en obscure stukken beluisteren, en in samenwerking met de OBA en de UvA is een uitgebreide leestafel samengesteld.

Wie tussen de bedrijven door wil ontspannen kan zich laten masseren op de klanken van minimal music i.s.m. 22tracks. De masseurs van Dansage zijn hierin gespecialiseerd: ze worden één met de muziek en vertalen die via massage naar het lichaam, voor een bijzonder relaxte ervaring. Ook is er gelegenheid deel te nemen aan een begeleidde ‘deep listening’ workshop, volgens de principes van minimal-legende Pauline Oliveros. Zij ontwikkelde het concept van deep listening, dat gaat over de rituele en helende kracht van muziek. En ontspannen kan natuurlijk ook met een drankje van de Festivalcafé-bar in het Atrium.

Voor dit festival hebben lichtkunstenaar Matthijs Munnik en audiovisueel kunstenaar Joris Strijbos een spectaculaire installatie gemaakt. Shifting Structures is een kinetische lichtinstallatie waarbij zelfcorrectie de basis vormt voor een generatieve bewegingscompositie. Door het verleggen van het zwaartepunt genereren de individuele lichtobjecten constante variatie. Uit deze ogenschijnlijke willekeur ontstaat een complexe choreografie, een steeds veranderend samenspel van balans, licht en ritme.

Voor wie op eigen houtje in trance wil raken is er een app met binaurale beats. Deze akoestische illusie suggereert naast twee klinkende tonen een derde toon, die een weldadigheid effect op de hersenen heeft. Zo kun je gewoon rondlopen of ergens liggen terwijl je mediteert met minimal music.   

Voor en na de Grote Zaal-concerten verkoopt Concerto CD's & platen.

Prijzen

(Prijzen incl. pauzedrankje)

€ 31,00
Normaal
€ 25,00
CJP
€ 25,00
Stadspas
geweest
Zet op mijn wensenlijstje

Video

Louis Andriessen - De Stijl, Deel III van De Materie

Wij gebruiken cookies

Onze website maakt gebruik van cookies

Meer informatie

X