Ensemble Correspondances (foto JM Berns)

Mysterieuze muzen

Ensemble Correspondances + college Jan Van den Bossche
zo 19 jan 2025 20:15 - 22:00
zo 19 jan 2025
20:15 - 22:00
  • zo 19 jan 2025
    20:15 - 22:00
    Grote Zaal

Programma

19.00 uur / college oude muziek door Jan Van den Bossche

20.15 uur / Hoofdprogramma
Lodovico Agostini Ecco col nostro Duca
Luzzasco Luzzaschi Cor mio deh non languire
Luzzasco Luzzaschi Non sa che sia dolore
Luzzasco Luzzaschi O dolcezze amarissime d’amore
Luzzasco Luzzaschi Stral pungente d’amore
Luzzasco Luzzaschi Aura soave
Lodovico Agostini Una si Chiara luce
Giuseppe Giamberti Similabo eum
Girolamo Frescobaldi Canzone
Carlo Graziani Iacebam in tenebris
Antoine Boësset Anna mater matris redemptoris nostri
Antoine Boësset Domine Salvum fac regem
Anoniem Ave Maria
Antoine Boësset Salve Regina
Louis Nicolas Clérambault Miserere

Uitvoerenden

Ensemble Correspondances 
Sébastien Daucé dirigent

Vergeten muziek voor vrouwen uit barok en renaissance

Aan het einde van de 16e eeuw was het muziekleven aan het hof van Ferrara een van de rijkste van Europa. Opvallend gegeven waren de ‘Concerto delle donne’, waar vrouwen muziek uitvoerden die speciaal voor hen gecomponeerd was. Bijvoorbeeld door Luzzasco Luzzaschi, leraar van Frescobaldi. Hertog Alfonso organiseerde deze concerten voor zijn kunstminnende vrouw en alleen een zorgvuldig geselecteerde elite kon ze bijwonen. Doordat hij geen toestemming gaf voor publicatie van de muziek, is het verhaal van deze vrouwen tot op de dag van vandaag onderbelicht.

Ook in Frankrijk schreven componisten als Antoine Boësset en Louis Nicolas Clérambault op maat voor vrouwen die anoniem de muziekgeschiedenis zijn ingegaan. In dit programma kraakt Sébastien Daucé de kluis waarin deze juweeltjes eeuwenlang verborgen bleven om de prachtwerken aan het publiek te presenteren. 

19.00 uur / college oude muziek door Jan Van den Bossche
Zoek de vrouwen
Een van de eerste componisten uit de westerse muziekgeschiedenis was een vrouw: de 12e-eeuwse Hildegard van Bingen. Ook al is haar muziek tegenwoordig weer iets vaker te horen, vrouwen spelen in de canon van de muziekgeschiedenis een secundaire rol. Ze zijn onderwerp (Eurydice, Carmen), muze (Beethovens ‘onsterfelijke geliefde’) of virtuoze zangeres zoals de diva’s in Händels opera’s. Maar componistes zijn vaak ver te zoeken. En als vrouwen al componeerden, bleven ze anoniem of verscholen achter de naam van een man. Dit college gaat op zoek naar de vrouwen in de muziekgeschiedenis, van het ‘Concerto delle donne’ in Ferrara tot aan het werk van Fanny Mendelssohn.