Collegium Vocale Gent (foto Agnese Gulbe)
Collegium Vocale Gent (foto Agnese Gulbe)

Een ladder naar het paradijs

Collegium Vocale Gent + college Saskia Törnqvist
za 9 mei 2026 20:15 - 22:00
za 9 mei 2026
20:15 - 22:00
  • za 9 mei 2026
    20:15 - 22:00
    Grote Zaal

Programma

19.00 uur / College Oude Muziek 
Rivaliteit en raffinement in de Italiaanse madrigaalkunst door Saskia Törnqvist

20.15 uur / Hoofdprogramma
Lodovico Agostini Le lagrime del peccatore / Il nuovo echo 
Cipriano de Rore Hor che’l il ciel e la terra
Giaches de Wert Padre del ciel, dopo i perduti giorni
Luzzasco Luzzaschi Primo di libro di ricercari / Madrigali à 1,2 e 3 voci / Sacrarum Cantionum 
Carlo Gesualdo Sacrae Cantiones liber primus 

Uitvoerenden

Collegium Vocale Gent
Philippe Herreweghe dirigent

Boetedoening en goddelijke genade

In 1586, minder dan een jaar voor zijn dood, ontving hertog van Mantua Vincente I Gonzaga iets bijzonders. Zijn muziekleraar Agostini had voor hem een werk gecomponeerd, Le lagrime del peccatore. Op intieme teksten, die veel zeiden over Gonzaga de mens. Ze gingen over de noodzaak van boetedoening en goddelijke genade om het paradijs te bereiken. Gonzaga liet ze uitvoeren in zijn privékapel. Omrankt door vier tijdgenoten, brengt Collegium Vocale deze bijzondere muziek.

Warm en licht van toon, zo worden de uitvoeringen van oude-muziekensemble Collegium Vocale geprezen. Opgericht in 1970 door hun chef Philippe Herreweghe maakte het naam met Monteverdi en Gesualdo. Laatstgenoemde staat ook nu op de lessenaar. Deze gekwelde kunstenaar heeft zo een bijzondere plaats in een programma dat de luisteraar meeneemt op een spirituele reis.

19.00 uur / College Oude Muziek door Saskia Törnqvist
Rivaliteit en raffinement in de Italiaanse madrigaalkunst
De 16e-eeuwse madrigaalcultuur bloeide op aan diverse hoven in Noord-Italië waar het humanistisch gedachtegoed welig tierde. Ferrara met het huis d’Este en Mantua met het huis Gonzaga waren voor madrigaalcomponisten belangrijke epicentra, ook vanwege de sensationele kwaliteit van de zangers. Beide hoven hielden elkaar scherp in de gaten en troefden elkaar af; niet alleen met nieuwe muziekexperimenten, maar ook met noviteiten op ander kunstgebied. Daarom verbindt dit college de verfijnde madrigaalcultuur uit Ferrara en Mantua aan stijlfiguren uit poëzie en beeldende kunst.

Zet mij op de wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Naar wenslijstje